+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
تهران۱۳۹۶/۰۱/۰۳
اذان صبح:۰۴:۴۰
طلوع آفتاب:۰۶:۰۴
اذان ظهر:۱۲:۱۱
غروب خورشید:۱۸:۱۹
اذان مغرب:۱۸:۳۷

حدیث ۹۰/۱۱/۳۰
1390/11/30 ه.ش -  26 ربیع الاول 1433 ه.ق
از امیرالمؤمنین، علی«علیه‏ السلام» در روایتي منقول است که حضرت فرمودند: محال است بنده‏ای بتواند به سوي کمال سیري ایمانی داشته باشد و به حقیقت ایمان برسد، مگر اینکه دینش را بر خواسته‏های نفسانی‏اش مقدّم بدارد. همين الآن مطلبی به ذهنم آمد. بحث بر سر این است که فرد، دینش را بر خواسته‏ها و هواهای نفسانی‏اش مقدّم بدارد. این مطلب ‏را بلاواسطه از مرحوم پدرم نقل می‏کنم:
 
حدیث ۹۰/۱۱/۲۰
1390/11/26 ه.ش -  22 ربیع الاول 1433 ه.ق
از امام صادق «علیه ‏السلام» در روایتي منقول است که حضرت فرمودند: «كَمْ مِنْ نِعْمِةِ اللهِ تَعالي عَلي عَبْدِهِ فِى غَيْرِ اَمَلِهِ»، در ربط با نعم الهیّه، خداوند یک سنخ نعمت‏هايي را بدون اینکه انسان حتّی آرزویش را داشته به او عنایت می‏کند؛ حتّی گاهی به زبان هم جاری می‏کند و می‏گوید: باور نمی‏کردم! خدا است دیگر. حضرت در ادامه می‏فرمایند: «وَ كَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ اَمَلاً»، و در مقابل یک سنخ اموری است که انسان مرتّب آرزو می‏کند که خدا به او بدهد و ذهنش را پرکرده و «اَلْخِيارُ فِي غَيْرِه»، حال اینکه نمی‏داند خیرش در آن نیست و اتّفاقاً در غیر از آن است.
 
حدیث ۹۰/۱۱/۱۹
1390/11/19 ه.ش -  15 ربیع الاول 1433 ه.ق
از امام صادق «صلوات‏ الله‏ علیه» منقول است که حضرت در روایتي فرمودند: پیغمبر اکرم«صَلَّی‏ اللهُ‏ عَلَیهِ‏ وَآلِهِ‏ وَ‏سَلَّم» به اصحابشان فرمودند: «اَيُّ عُرَى الْإِيمَانِ اَوْثَقُ»، در میان دست‏گیره‏های ایمان کدامیک محکم‏تر است؟ معلوم می‏شود انسان می‏تواند با تمسّک جستن به ایمان، خودش را نجات و از هلاکت نجات بخشد. همچنین معلوم می‏شود ایمان چندین دست‏گیره دارد که هر که به آن‏ها تمسّک پیدا کند نجات می‏یابد. حال حضرت سؤال می‏کنند که در بین این‏ها کدام‏یک محکم‏تر و اطمینان بخش‏تر است؟ چون هرچه محکم‏تر باشد آدم را بهتر از پرتگاه نجات می‏دهد.
 
حدیث ۹۰/۱۱/۹
1390/11/09 ه.ش -  5 ربیع الاول 1433 ه.ق

 
حدیث ۹۰/۱۰/۲۸
1390/10/28 ه.ش -  24 صفر 1433 ه.ق
عبدالله بن مسعود می‌گوید: به پیامبر اکرم«صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم» عرض کردم: پدر و مادرم فدای شما! من چگونه برای آخرتم تجارت کنم و برای قیامتم چه‌ کاري انجام دهم تا سود ببرم؟ «كَيْفَ لِي بِتِجَارَةِ الْآخِرَةِ». حضرت در جواب فرمودند: هیچ‌گاه زبانت را از ذکر خدا راحت نگذار! یعنی، ساکت ننشین! در حال راه رفتن هم ذکر خدا بگو! «فَقَالَ لَا تُرِيحَنَّ لِسَانَكَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ». این يك مطلب کلّی بود که حضرت فرمودند.
 
حدیث ۹۰/۱۰/۲۵
1390/10/25 ه.ش -  21 صفر 1433 ه.ق
روایت از امام صادق «صلوات الله علیه» منقول است که حضرت فرمودند: هنگامی که آیه شریفه «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً»، خطاب به همه مؤمنین: خود و بستگان خود را از آتش جهنّم حفظ کنید»، به پیامبر اکرم«صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم» نازل شد و حضرت آیه را تلاوت کردند، یک نفر نشست و شروع کرد به گریه کردن در حالی‏که این جملات را می‌گفت: نمی‌توانم خودم را از آتش جهنّم حفظ کنم، چگونه خانواده و خاندانم را هم حفظ کنم!؟ «أَنَا قَدْ عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِي كُلِّفْتُ أَهْلِي».
 
حدیث ۹۰/۱۰/۲۱
1390/10/21 ه.ش -  17 صفر 1433 ه.ق
از امام باقر «علیه السلام» روایت شده است که حضرت فرمودند: به شیعیان ما سفارش کنید به زیارت قبر حسین بن علی «علیهما السلام» بروند! «مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ «علیه السلام»». «مُرُوا شِيعَتَنَا»، یعنی به آن‌ها تذکّر بدهید، به آن‌ها امر کنید که به زیارت بروند. حضرت در این روایت سه اثر برای زیارت قبر امام حسین «علیه السلام» بيان می‌فرماید: اوّل؛ اگر کسی به زیارت قبر امام حسین «علیه السلام» برود، بر روزی او افزوده می‌شود. زیارت قبر امام حسین «علیه السلام» وسعت رزق می‌آورد، «فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ».
 
حدیث ۹۰/۱۰/۱۸
1390/10/18 ه.ش -  14 صفر 1433 ه.ق
از پیامبر اکرم «صلّی ‏الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلم» روایت است که حضرت فرمودند: عاقل‌ترین مردم کسی است که در او چهار خصوصیت باشد: اوّل: پروردگارش را بشناسد و از او اطاعت کند، «عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطَاعَهُ». تعبیر به «عَرَفَ» غیر از «عَلِمَ» است. عَلِمَ یعنی «بداند»، عَرَفَ یعنی «بشناسد». این‏ها با هم فرق می‏کنند. موضوع در «عَلِمَ» جنبه مفهومی دارد، امّا در «عَرَفَ» جنبه مصداقی پيدا مي‏كند. «عرف» یعنی اينكه شخص، خدا و پروردگارش را احساس کرده باشد، نه اینکه خدا از نظر مفهومی در ذهن باشد. انسان گاهی در زندگی‌ وقتي با یک سری از مسائل برخورد می‌کند، می‌گوید: تازه خدا را شناختم! خود ما هم این‏‏طور هستیم، مثلاً وقتي می‌بینیم گره خیلی کوری که باور نمی‌كرديم به طرز عجیب و غریبی باز مي‏شود، می‌گوییم: واقعاً عجیب است، ما خدا را نمی‌شناختيم! می‏گوئیم: نمی شناختم «عَرَفَ»، نمی‏گوئیم: نمی‌دانستم «عَلِمَ».
 
حدیث ۹۰/۱۰/۱۴
1390/10/14 ه.ش -  10 صفر 1433 ه.ق
روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: از جمله سفارش‏های لقمان به فرزندش این است که: اگر می‏خواهی عزّت دنیا را برای خودت جمع کنی «فَإِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَجْمَعَ عِزَّ الدُّنْيَا»، طمعت را نسبت به آنچه در دست مردم است قطع کن «فَاقْطَعْ طَمَعَكَ مِمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ». عزّت‏های دنیایی چند شاخه‏ دارد. عزّت مالی هست، عزّت آبرویی هست و... عزّتها مختلف‏اند. حقیقت عزّت هم این است که انسان بتواند قلوب دیگران را به خودش جلب کند که گاهی از آن تعبیر می‏کنند به سلطه بر قلب. این خودش قدرتمندی است.
 
حدیث ۹۰/۱۰/۱۱
1390/10/11 ه.ش -  7 صفر 1433 ه.ق
روایت از موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) منقول است که حضرت خطاب به هشام بن حکم که از اصحاب ایشان است فرموده‌اند: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: آنگاه که مشاهده نمودید مؤمن سخن نمی گوید، نزدیک او بروید؛ «إِذَا رَاَيْتُمُ الْمُؤْمِنَ صَمُوتاً فَادْنُوا مِنْهُ»؛ چون اگر او سخن بگوید، حقیقت را آشکار می‌کند و حکمت می‌آموزد؛ «فَإِنَّهُ يُلْقِي الْحِكْمَةَ» حکمت، همان حقیقت است.
 
حدیث ۹۰/۱۰/۷
1390/10/07 ه.ش -  3 صفر 1433 ه.ق
روی عن ابی الحسن الرِّضَا علیه السلام قال:
رَأَى عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام رَجُلًا يَطُوفُ بِالْكَعْبَةِ وَ هُوَ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الصَّبْرَ قَالَ فَضَرَبَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام عَلَى كَتِفِهِ قَالَ سَأَلْتَ الْبَلَاءَ قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ وَ الشُّكْرَ عَلَى الْعَافِيَةِ ‏فَإِنَّ الشُّكْرَ عَلَى الْعَافِيَةِ خَيْرٌ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى الْبَلَاء
 
حدیث ۹۰/۵/۹
1390/05/09 ه.ش -  29 شعبان 1432 ه.ق

 
حدیث ۹۰/۴/۵
1390/04/05 ه.ش -  23 رجب 1432 ه.ق

 
حدیث ۹۰/۱/۲۱
1390/04/01 ه.ش -  19 رجب 1432 ه.ق

 
حدیث ۹۰/۳/۲۹
1390/03/29 ه.ش -  16 رجب 1432 ه.ق