+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
تهران۱۳۹۶/۰۲/۰۵
اذان صبح:۰۳:۴۸
طلوع آفتاب:۰۵:۱۹
اذان ظهر:۱۲:۰۲
غروب خورشید:۱۸:۴۶
اذان مغرب:۱۹:۰۵

درس اخلاق و معارف اسلامی
تربیت در محیط خانوادگی: ۳
1388/12/19 ه.ش -  23 ربیع الاول 1431 ه.ق
بحث ما در مسئله غیرت بود که از محبّت ناشی می¬شود. همچنین پیرامون محیط¬هایی که انسان در طول زندگی، در آن محیط¬ها ساخته می¬شود بحث شد. گفته شد اولین محیط، محیط خانوادگی است، که به طور غالب شدیدترین محبّت¬ها در این محیط است و این رابطه محبّتی در محبّت پدر و مادر به فرزند برقرار است و لذا غیرتی که از محبّت ناشی می¬شود و ریشه در محبّت دارد، اقتضا می¬کند که پدر و مادر فرزندشان را در بُعد انسانی و الهی بسازند. عرض کردم که ساختار وجودی انسان (که شاکلۀ انسان را تشکیل می¬دهد) بوسیله تربیت ایجاد می¬شود و در همین محیط¬هاست که انسان ساخته می¬شود.
   
تربیت در محیط خانوادگی: ۲
1388/12/12 ه.ش -  16 ربیع الاول 1431 ه.ق
بحث ما راجع به محیط¬هایی بود که انسان در آن محیط¬ها ساخته می¬شود و رابطه¬¬ها در آن محیط¬ها محبّتی است. غیرت هم از محبّت نشأت می¬گیرد و همان محبّت موجب می¬شود که شخص غیور، چه نسبت به خودش، چه نسبت به آن کسانی که تحت نظر او در آن محیط هستند نقش سازندگی داشته باشد. گفته شد اولین محیط که قوی¬ترین رابطه محبّتی در آن است، محیط خانوادگی است و بالاترین رابطه هم، رابطۀ میان پدر و مادر در ارتباط با فرزند است که نقش سازندگی دارد.
   
تربیت در محیط خانوادگی: ۱
1388/12/05 ه.ش -  9 ربیع الاول 1431 ه.ق
در جلسات آخر ماه صفر، بحث ما کشیده شد به بحثی اخلاقی، که علمای اخلاق در باب غیرت داشتند. البته یک سنخ مسائلی را که در این ارتباط بود به طور اجمال تذکر دادم؛ بعد از آن مراجعات خیلی زیادی شد( شاید چند هزار) که این بحث ادامه پیدا کند. کم رنگ شدن غیرت؛ منشاء بسیاری از مفاسد جامعه این بحثی است که شدیداً مورد احتیاج است، خصوصاً برای جامعه متدیّنین و نقشی اساسی دارد که می¬توان گفت بسیاری از مفاسد بر محور کم¬رنگ شدن همین غیرت است. در باب غیرت عرض کردم، غیرت حالتی است مربوط به روح که نشأت گرفته از حبّ به شیء است و این موجب می¬شود که انسان کوشش کند، آن شیء را که حفظ او عقلاً و شرعاً لازم است، حفظ کند. این تعریف علمای اخلاق از غیرت بود.
   
غیرت دینی: ۲۲
1388/11/25 ه.ش -  29 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۲۱
1388/11/24 ه.ش -  28 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۲۰
1388/11/23 ه.ش -  27 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۹
1388/11/22 ه.ش -  26 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۸
1388/11/21 ه.ش -  25 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۷
1388/11/20 ه.ش -  24 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۶
1388/11/19 ه.ش -  23 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۵
1388/11/18 ه.ش -  20 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۴
1388/11/17 ه.ش -  21 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
غیرت دینی: ۱۳
1388/11/16 ه.ش -  20 صفر 1431 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
رابطة تقوا با عاقبت: ۱۱
1388/11/07 ه.ش -  11 صفر 1431 ه.ق
...آنهایی که می خواهند به شهود برسند باید همین مسیر شرع را بروند. این را بدانید که از نظر مقامات معنویّه راهی جز همین راه شرع نداریم؛ یعنی ترک محرّمات و اتیان واجبات. خیال نکیند ذکر و وِرد و امثال اینها آدم را به جایی می رساند! اگر این نباشد، همه آنها بی‏اثر است. گاهی به من مراجعه می‏کنند و می‏گویند چه کار کنیم؟ می‏گویم این ادا و اطوار در آوردن یعنی چه؟! اگر واقعاً می‏خواهی معصوم شوی، با ترک محرمات و اتیان واجبات، می‏شوی معصوم؛ مستحبات و مکروهات هم پیشکِشت! این را مقیّد باشید. بنا نیست -‏نعوذ بالله- انسان یک زبان افسارگسیخته داشته باشد، چشم افسارگسیخته داشته باشد، گوش افسارگسیخته داشته باشد، اعضاء و جوارح ظاهریّه‏اش از نظر مسائل شرعیّه اصلاً رعایت نکند، بعد این با ذکر و وِرد به مقامات معنویّه برسد. نخیر! معلوم می‏شود که هیچ درک نکرده‏ای معارف اسلام را...
 
رابطة تقوا با عاقبت: ۱۰
1388/10/30 ه.ش -  4 صفر 1431 ه.ق
کارکرد عقل بیش از این نیست كه حداکثر انسان را راهنمایی کند؛ همین. این هم وقتی مفید فایده است که کارکرد آن بر روی قلب اثر بگذارد. اگر روی قلب، اثر نگذاشت فایده‏ای نداشته است. لذا این تعبیری که اهل معرفت مطرح می‏کنند «استدلالات عقلیّه باید جزء واردات قلبیّه شود» مراد آنها این است که استدلالات عقلیّه اگر جزء واردات قلبیّه شد، اين است كه انسان را سعادتمند می‏کند و فلاح و رستگاری می‏آورد. ولی اگر این‏طور نبود، این استدلالات به درد نمی‏خورد؛ بلكه کسانی که براهین عقلیّه سرشان می شود ولی جزء واردات قلبیّه آنها نشده است مثل این است که راه را بلد باشند ولي به یک راه دیگر بروند. اینها وضعشان بدتر است از کسانی که راه را بلد نبودند و نرفتند...