+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
تهران۱۳۹۶/۰۱/۰۳
اذان صبح:۰۴:۴۰
طلوع آفتاب:۰۶:۰۴
اذان ظهر:۱۲:۱۱
غروب خورشید:۱۸:۱۹
اذان مغرب:۱۸:۳۷

غنا: ۱
1389/12/26 ه.ش -  21 جمادی الاول 1402 ه.ق
 
ج۸۷-اقتضای اصل عملی نقلی
1389/12/23 ه.ش -  9 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
ج۸۷-دوران امر بین کشف و استقبال
1389/12/23 ه.ش -  9 ربیع الثانی 1432 ه.ق
بحث درباره مسأله حرمت استقبال و استدبار قبله در حال تخلّی بود. در ادامه مسأله‌ پنجم این بحث در تحریر آمده است: «و لو دار أمره بين أحدهما و ترك الستر عن الناظر المحترم اختار الستر». در این مسأله می¬فرمایند که اگر امر دائر بر این شد که اگر شخص بخواهد در هنگام تخلّی ستر عورت کند، باید مستقبل یا مستدبر قبله بنشیند و اگر بخواهد از استقبال و استدبار قبله اجتناب کند باید کشف عورت نماید و امر دائر بین این دو حرام شد، باید کدام¬یک را اختیار کند. در واقع شخص ناچار است که مبتلا به یکی از این دو حرام شود و امر هم دائر بین این دو حرمت است.
 
ج۸۶-اقتضای اصل عملی عقلی
1389/12/22 ه.ش -  8 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
حدیث ۸۹/۱۲/۲۲
1389/12/22 ه.ش -  8 ربیع الثانی 1432 ه.ق

 
ج۸۶-حرمت استقبال و استدبار به قبله۲
1389/12/22 ه.ش -  8 ربیع الثانی 1432 ه.ق
بحث ما درباره احکام تخلّی و مسأله حرمت استقبال و استدبار قبله در حال تخلّی بود. در مسأله پنجم تحریر چند فرع مطرح شده است که تعدادی از آنها را بحث کردیم. در ادامه آن فروع آمده است: «و الأحوط حرمتهما حال الاستبراء، بل الأقوى لو خرج معه القطرات، و لا ينبغي ترك الاحتياط في حال الاستنجاء و إن كان الأقوى عدم حرمتهما فيه». در این عبارت، به ذهن می­آید که سه فرع که مطرح شده باشد: فرع اوّل: انسان در حال استبراء باشد ولی علم به خروج بول نداشته باشد. فرع دوم: انسان در حال استبراء باشد و علم به خرج بول هم نداشته باشد. فرع سوم: انسان در حال استنجاء باشد. مرحوم سیّد در مسأله چهاردم عروة می­فرماین
 
ج ۸۵
1389/12/21 ه.ش -  7 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
ج۸۵-تکمیل، حرمت استقبال به قبله۱
1389/12/21 ه.ش -  7 ربیع الثانی 1432 ه.ق
اشکال دوم هم اشکال متنی است. در توضیح اشکال متنی باید عرض کنم در چند مورد از این روایات مسائل دیگری هم ‏مطرح شده است و مسأله استدبار و استقبال قبله عطف به آن مسائل شده و با توجّه به این­که حکم آن مسائل حرمت نمی­باشد، وحدت سیاق اقتضاء می‌کند که حکم مسأله استقبال و استدبار قبله در حال تخلّی هم حرمت نباشد، بلکه کراهت ‏باشد. البتّه در بعضی از این روایات بحث استقبال و استدبار قبله در حال تخلّی به صورت جداگانه مطرح شده است و حکم آن هم به طور واضح بیان شده است. مثلاً در حدیث مناهی آمده است: «إِذَا دَخَلْتُمُ الْغَائِطَ فَتَجَنَّبُوا الْقِبْلَةَ» که هیچ اشکالی در ‏آن نیست و امری که در آن آمده روشن و واضح است.
 
ج ۸۴
1389/12/18 ه.ش -  4 ربیع الثانی 1432 ه.ق
یکی از مسائلی که هم در تحریر و هم در عروه بیان شده، فرعی است که در جلسه گذشته مورد بررسی قرار دادیم. بحث این فرع راجع به این مطلب بود که آیا از نظر حرمت، تفاوتی میان نظر مستقیم و نظر غیر مستقیم به عورت مُحرَم غیر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال دو تقریب بیان شده که من یکی از این تقریب­ها را در جلسه گذشته مطرح کردم. تقریب اوّل: در این تقریب گفته‌اند رؤیت یک شیئ این­گونه رخ می­دهد که شعاع نوری ‏از عین خارج می­شود و به شیئ مرئی می‌رسد. این شعاع گاهی مستقیماً به آن شیئ می­رسد و گاهی همراه با انکسار ‏است، که از آن تعبیر به شکست نور می‌کنند. لذا در این موارد هم که شعاع نور همراه با شکست است، باز هم رؤیت صادق است. این تقریب را من در جلسه گذشته بیان کردم و این مسأله را از نظر فیزیکی هم مورد اشاره قرار دادم.
 
ج ۸۴
1389/12/18 ه.ش -  4 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
حدیث ۸۹/۱۲/۱۸
1389/12/18 ه.ش -  4 ربیع الثانی 1432 ه.ق

 
ج۸۳-بررسی قول امتناع بالغیر
1389/12/17 ه.ش -  3 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
ج۸۳-انواع ساتر، نظر در آئینه و...
1389/12/17 ه.ش -  3 ربیع الثانی 1432 ه.ق
در ادلّه‌ای که در باب وجوب ستر وارد شده بود، درباره ساتر مطلبی وجود نداشت؛ یعنی این­طور نبود که ‏وجود خصوصیّتی را در ساتر شرط کرده باشند. البتّه یک­سری روایاتی در دست داریم که می‌توانیم از آنها این معنا ‏را استشمام کنیم که ساتر اصلاً خصوصیّتی ندارد؛ یعنی ساتر هر چه می‌خواهد باشد فرقی ندارد و آن­چه مهم می­باشد، پوشاندن است. ‏پوشش هرچه باشد فرقی ندارد.‏ درباره این بحث، در باب هجدهم از ابواب آداب حمّام دو روایت نسبتاً مفصّل وجود دارد که صاحب وسائل نقل کرده­اند. هر دوی این روایات منسوب به امام باقر(علیه­ السّلام) است.
 
ج۸۲-معنای لغوی و اصطلاحی عورت
1389/12/16 ه.ش -  2 ربیع الثانی 1432 ه.ق
درباره محدوده عورت عرض کردیم که دو دسته روایت وجود دارد. یک دسته از این روایات مفهوم عورت را توسعه داده بودند که در جلسه گذشته این روایات را مورد بررسی قرار دادیم، مثل روایت قرب الإسناد که در آن آمده بود: «وَ عَنْهُ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ، عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ(عَلَيْهِ­السَّلَامُ)، أَنَّهُ قَالَ:‏ إِذَا زَوَّجَ الرَّجُلُ أَمَتَهُ فَلَا يَنْظُرَنَّ إِلَى عَوْرَتِهَا. وَ الْعَوْرَةُ مَا بَيْنَ ‏السُّرَّةِ وَ الرُّكْبَةِ». که محدود عورت در این روایت بسیار توسعه داده شده است. یا روایت «بشیر نبّال» که حدیث اوّل باب سی ویکم از ابواب آداب حمّام است که باز هم به مناسبت دیگری این روایت را بررسی خواهیم کرد و روایت دیگر روایتی است که در خصال آمده است که «إذا تعرى الرجل نظر إليه الشيطان فطمع فيه فاستتروا ليس للرجل أن يكشف ثيابه عن فخذه و يجلس بين قوم».
 
ج۸۲-قول مرحوم نائینی در امتناع ذاتی
1389/12/16 ه.ش -  2 ربیع الثانی 1432 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.