+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
تهران۱۳۹۶/۰۲/۰۴
اذان صبح:۰۳:۵۰
طلوع آفتاب:۰۵:۲۰
اذان ظهر:۱۲:۰۲
غروب خورشید:۱۸:۴۵
اذان مغرب:۱۹:۰۴

امر به معروف و نهی از منکر: ۶
1380/12/29 ه.ش -  5 محرم 1423 ه.ق
بر فرض که ما در این مسأله هیچ دلیلی غیر از فعل امام حسین(علیه‏السلام) نداشته باشیم، همین یک دلیل برای اثبات عدم شرطیّت اثر فعلی و عدم شرطیت اثر بر فاعل منکر کافی است. از همین فعل حضرت که حجّت شرعی برای کشف حکم شرعی است، می¬فهمیم در امر به معروف و نهي از منكر، اثر فعلی لازم نیست و اثر استقبالی در ترتّب حکم وجوب کافی است. همچنین وقتی می‏بینیم حرکت حضرت بر روی یزید اثر نداشت، می‏فهمیم در امر به معروف و نهی از منکر، اثر بر روی فاعل منکر لازم نیست و اثرگذاری بر دیگران کافی است. چون فعل امام برای ما حجّت است. بر این اساس قیام حضرت کاملاً منطبق بر ظواهر شرعی بود.
 
امر به معروف و نهی از منکر: ۵
1380/12/28 ه.ش -  4 محرم 1423 ه.ق
دیده¬ام که بعضی در کُتُب استدلالی هم نتوانسته¬اند بین «انكار قلبی» و «نهی از منکر قلبی» جداسازی کنند. شخص مؤمن و مسلمان حرام است که قلباً به عمل منکر دیگران راضی شود. حرام است وقتي می‏بینم طرف، کار حرامی انجام می¬دهد، خوشم بیاید. اگر خوشم آمد، یعنی حرام مرتكب شده و معصیت کرده‏ام. پس «رضای به منکر» حرام است. از آن طرف هم یک عمل واجب داریم و آن «کراهت نسبت به منکر» است. یعنی نه‏تنها نباید خوشت بیاید، بلکه باید بدت هم بیاید...
 
امر به معروف و نهی از منکر: ۴
1380/12/27 ه.ش -  3 محرم 1423 ه.ق
فرق بین جهاد در اصطلاح فقهی با امر به معروف و نهی از منکر فقهی چيست؟ جهاد فقهی، که به آن «جهاد فی‏سبیل الله» گفته می¬شود، از نظر خارج اصلاً ملازم با ضرر است. یعنی كسي كه جهاد فی‏سبیل الله می¬کند، جان و مالش را در طبق اخلاص می‏گذارد و هر ضرر مالی و جانی كه در جهاد هست را می‏پذيرد. اصلاً نمی‏شود ضرر را از جهاد جدا کرد. امّا امر به معروف و نهی از منکر، برحسب ظاهر با ایمنی از ضرر تقابل پیدا می¬کند. لذا اگر این حرکت بخواهد مصداق نهی از منکر باشد، باید شرایط فقهی نهی از منکر را داشته باشد که از جمله آن شرایط، ایمنی از ضرر است.
 
امر به معروف و نهی از منکر: ۳
1380/12/26 ه.ش -  2 محرم 1423 ه.ق
...پس معروف و منکر و صلاح و فساد یعنی آنچه که در این مکتب و از نگاه سلام این عناوین را دارد. چون معیار ارزش‏گذاری اعمال، اسلام است. لذا من همه را به یک چیز بر می¬گردانم؛ اصلاً امر به معروف و نهی از منکر، یک چیز بیشتر نیست؛ آن‏هم وادار کردن غیر به انجام احکام الهی است. حالا یک‏وقت حکم الهی، وجوبی است و یک‏وقت تحریمی است. یعنی حکم‏ها مختلف می¬شود؛ وگرنه در هر دو صورت، امر به معروف و نهی از منکر یک چیز است که عبارت باشد از وادار کردن غیر به انجام احکام الهی.
 
امر به معروف و نهی از منکر: ۲
1380/12/25 ه.ش -  1 محرم 1423 ه.ق
من وقتی به روایات و تاریخ مراجعه کردم، دیدم امام حسین(علیه‏السلام) تولّدش بنا بر مشهور، سوم ماه شعبان است. این تولّد شخصی¬ او است. از آن طرف، بنا بر مشهور ورود حسین(علیه‏السلام) به مکّه هم سوم شعبان است. این هم مبدأ حرکت و تولّد شخصیتی¬ او است. این مقارنه چه زیبا است! این مقارنه خودش چه بسا مطلب داشته باشد. لذا این شخص و شخصیت در ابنای بشر نادر است و من اعتقادم این است که بی‏نظیر است و آن حرکتی که او انجام داد، از نظر فراگیری¬ بی‏نظیر است...
 
امر به معروف و نهی از منکر: ۱
1380/12/24 ه.ش -  30 ذیحجه 1422 ه.ق
«وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَان» درست است، امّا کافی نیست؛ مطلب دوم اين است كه بايد جلوی اثم و عدوان هم بایستی، تا در خارج تحقّق پیدا نکند. این جلوگیری از تحقّق اثم و عدوان، تحت یک عنوان دیگر فقهی می¬آید که اسمش «نهی از منکر» است. پس این دو عنوان، از یکدیگر جدا است. یکی «عدم اعانه به اثم و عدوان» بود که همان حرکت نفیی امام حسین(علیه‏السلام) را شکل می‏داد و دیگری «جلوگیری از تحقّق منکر» است که حرکت نهیی حضرت بر اساس آن شکل گرفت.
 
تعاون: ۱۲
1380/01/17 ه.ش -  11 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۱۱
1380/01/16 ه.ش -  10 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۱۰
1380/01/15 ه.ش -  9 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۹
1380/01/14 ه.ش -  8 محرم 1422 ه.ق
تعاون: ۸
1380/01/13 ه.ش -  7 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۷
1380/01/12 ه.ش -  6 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۶
1380/01/11 ه.ش -  5 محرم 1422 ه.ق
 
تعاون: ۵
1380/01/10 ه.ش -  4 محرم 1422 ه.ق
تعاون: ۴
1380/01/09 ه.ش -  3 محرم 1422 ه.ق