+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
تهران۱۳۹۶/۰۲/۰۳
اذان صبح:۰۳:۵۱
طلوع آفتاب:۰۵:۲۲
اذان ظهر:۱۲:۰۳
غروب خورشید:۱۸:۴۴
اذان مغرب:۱۹:۰۳

دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۱۲
1391/05/11 ه.ش -  12 رمضان 1433 ه.ق
آنچه که از آثار یعنی از عمل معصومین(صلوات‎الله‎علیهم‎اجمعین) در باب نفرین‎هایی که انجام داده‎‎اند به دستمان می‎آید، این است که ایشان هر معاندی را نفرین نمی‎کردند. کسانی که معاند و منحرف بودند و این انحراف، موجب اثرگذاری روی غیر بود را نفرین می‎کردند. سرّش همان بود که عرض شد و آن اینکه، مستضعفان به این‎ها گرایش پیدا نکنند. یک سنخ نفرین‎ها را می‎بینیم که از پیغمبر صادر شده و طرفش شخص و گروه خاصّی نیست، بلکه سراسری است. این نفرین‎ها پیام خاصّی دارد، یعنی مطلب باید پیام خاصّ خودش را داشته باشد و پیام سیاسی، اجتماعی نیست که استثنا بردار باشد.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۱۱
1391/05/10 ه.ش -  11 رمضان 1433 ه.ق
اگر جوّ حاکم، جوّ فاسد باشد ولی در این جامعه افراد متدیّنی که به آن‎ها خاصّه می‎گوییم هم هستند، خدا به چنین جامعه‎ای غضب می‎کند و خشمگین می‎شود. چرا؟ چون به وظایفشان عمل نکردند. وظایف چه بود؟ نهی از منکر بود. این هر دو را در روایت داریم؛ یعنی آنجایی که خاصّه، نهی از منکر نکردند و عامّۀ جامعه بر آن فساد، حاکم شد و آنجایی که عامّه دیدند خاصّه منحرف شده‎اند و نهی از منکر نکردند؛ اینجاست که خداوند نسبت به این جامعه خشمگین می‎شود.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۱۰
1391/05/09 ه.ش -  10 رمضان 1433 ه.ق
ما معجزات را دو قسمت کردم؛ اول آن چیزهایی بود که خوب بود. اینکه می‎بینم مرده را زنده می‎کند و هیچ‎کس هم نمی‎تواند این کار را بکند یا حضرت‎موسی عصا را انداخت و تمام سحرها را بلعید. این چیز عادّی‎ای نیست و براساس فطرتش، ایمان می‎آورد. در اینجا معاند می‎خواهد او را برگرداند و پیغمبر هم باید بینی‎اش را به خاک بمالد. پیغمبر می‎بیند که لجاجت می‎کند و نمی‎خواهد مستضعفان ایمان بیاورند، نه اینکه خودشان نمی‎خواهند ایمان بیاورند، بلکه دیگران را هم به انحراف می‎کشد. در اینجا پیغمبر دعای نفرین می‎کند. او نفرین می‎کند که عذاب بیاید و موجب می‎شود که مؤمنین از نظر اعتقادیشان تقویت شوند و از آن طرف معاندین تضعیف می‎شوند. بنابراین پیغمبری که می‎خواهد از طریق اعجاز و آن هم با نفرین مبارزه کند، وقتی که می‎بیند معاندین لج‎بازی می‎کنند، آن‎ها را نفرین می‎کند؛ پس او دیگر نباید افراد موجود در عصر خودش را در نظر بگیرد. به تعبیر اهل علم، پیامبر باید معجزۀ خالده داشته باشد.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۹
1391/05/08 ه.ش -  9 رمضان 1433 ه.ق
گاهی در بحث‎ها گفته‎ام که «استعمار» بر پایۀ «استحمار» است. اوّل مردم را استحمار می‎کنند، یعنی سطح فکر انسان را پایین می‎آورند و بعد بر او مسلّط می‎شوند. مستضعفِ بدبخت، کسی است که استضعاف فرهنگی و استضعاف فکری داشته باشد؛ چنین شخصی دیگر هیچ‎چیز ندارد و می‎توان به راحتی بر او مسلّط شد. من از نظر فرهنگی می‎گویم، امّا چه در بُعد اخلاقی باشد، چه اعتقادی و چه اجتماعی‎، در هر بُعدی اوّلین مسئله استحمار است. اگر جامعه عدم شعور پیدا کرد، چنین جامعه‎ای را می‎شود به سرعت تحمیقش کرد، یعنی مي‏توان آن را استعمار و استحمار کرد و بعد هم بر آن مسلّط شد. شخصی می‎آید شعار غلیظ‎تر و قشنگ‎تر می‎دهد و افراد جامعه را به سمت خودش می‎کشاند و بعد هم بر آن‎ها تسلّط پیدا می‎کند. نباید این کار را کرد، باید به جامعه شعور تزریق کرد.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۸
1391/05/07 ه.ش -  8 رمضان 1433 ه.ق

 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۷
1391/05/06 ه.ش -  7 رمضان 1433 ه.ق
خدا در قرآن، راجع به حضرت موسی و فرعون می‎فرماید: از حضرت موسی معجزه خواستند، معجزاتش را تحت عنوان آیات الهی نشان داد و همه دیدند که خارق‎العاده است و عادی نیست، دسته‎ای ایمان آوردند ولی دسته دیگر در عین حال كه یقین پیدا کردند، کارهایی که حضرت موسی انجام مي‏دهد، اعجازي از جانب خدا است و انسان عادی نمی‎تواند چنین کارهایی را انجام دهد، او را انکار کردند. پس می‎شود که حق از طرف عدّه‎ای پذیرفته نشود. قرآن هم به این خبر داده است. «فَلَمَّا جاءَتْهُمْ اياتُنا مُبْصِرَةً»؛ وقتی که آیات و معجزاتِ خیلی روشن و آشکارِ حضرت موسی جلوی چشم همه آمد، «قالُوا هذا سِحْرٌ مُبينٌ‏ وَ جَحَدُوا بِها»؛ یعنی این معجزات را انکار کردند؛ جحد به معنی انکار است، «وَ اسْتَيْقَنَتْها انْفُسُهُمْ» و حال اینکه نفس‎هایشان به اینکه این‎ها معجزه است یقین داشت.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۶
1391/05/05 ه.ش -  6 رمضان 1433 ه.ق
«مستضعفان»، از کسانی‌اند که تعمّد ندارند و اشتباه کرده‌اند یا منحرف شده‌اند و یا ...؛ انحراف این ها منشأهای مختلفی دارد؛ نه از باب اینکه حق را شناختند و با آن رویارویی کردند؛ این‌طور نیست. این‌ها اغوا شدند. ما از این اشخاص تعبیر به «مستضعف» می‌کنیم. این یک نوع استضعاف است. اوّلی «مستضعف» است و دوّمی «معاند». این‌ها دوتا است و با همدیگر خیلی فرق می‌کند. اوّلی به گونه‌ای است که اگر حق را به او عرضه کنند و با مقدّماتی به او برسانند، بلافاصله می‌پذیرد و اصلاً‌ دنبال آن است؛ امّا در مصداق اشتباه کرده. خیال کرده آنچه پذیرفته حق است در حالی که باطل می باشد. اگر این‌ها را تنبّه دهید متنبّه می‌شوند. لذا جایز نیست که آن‌ها را نفرین کنید، بلکه برعکس، واجب است برایشان دعا کرده و حتّی بهتر این است که آن ها به سوی حق دعوت نمایید.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۵
1391/05/04 ه.ش -  5 رمضان 1433 ه.ق
هم در آیات و هم در روایات داریم که دعای خیر برای مشرک و برای کافر نهی شده است. این‏ها معیار دارد و بی جهت نیست. به پیغمبر می‏‏گوید: اگر هفتاد بار هم طلب آمرزش کنی، خدا این‏ها را نمی‌آمرزد. دیگر بالاتر از پیغمبر کسی هست که طلب آمرزش کند؟ بالاتر از پیغمبر برای دعا کردن نداریم. دعای خیر برای مشرک و کافر ارزشی ندارد. البته این هم باید توضیح داده شود که برای ظالم هم‏ دعاي خيري نبايد كرد.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۴
1391/05/03 ه.ش -  4 رمضان 1433 ه.ق
وقتی در شدّت گرفتاري قرار گرفته‏اي، خيال مي‏كني که همه راه‏ها به‏سوي تو مسدود است. این به خاطر آن است كه تو خودت محدود هستي، لذا خيال مي‏كني راه‏ها مسدود است. در حالی که این‎طور نیست. وقتي به بالا رو كني و سراغ آن موجودي كه محدود نيست و لايتناهي است بروي، خواهي ديد که هيچ راهي براي او مسدود نيست. بخصوص آن هم در شب‏هاي ماه مبارك رمضان كه گفتم همه‏ي حجاب‏ها برطرف شده است. دقّت کنید! اين روايت از پيغمبراكرم است كه مي‏گويد: وقتي گرفتار شدي و ضرري متوجّه تو شد، عصبانی نشو تا اینكه بگويي: خدايا! مرگم را برسان! اصلاً و ابداً چنين چيزي نگو! برو به خدا بگو: خدايا! گره را باز كن!
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۳
1391/05/02 ه.ش -  3 رمضان 1433 ه.ق
اصل در اسلام جذب است، نه دفع. صرف اينكه مثلاً شخصی «نعوذبالله»! خلافي كرده و امثال اين‎ها و تو ناراحت شدي و اميدي نداري، پس او را نفرين كني و در شب ماه رمضان از خدا بخواهي كه: خدايا! او را نابود كن و... رفتار درستي نيست. اينكه عرض كردم، اصل در اسلام جذب است نه دفع، مسئله‎ای مسلّم است؛ چه از نظر سيرة عملي معصومين و اولياء خدا و چه از نظر ترغيبي كه در سخنانشان وجود داشته است؛ آن‎ها به تعبيري عملاً و لفظاً و قولاً می‎خواستند جذب كنند.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۲
1391/05/01 ه.ش -  2 رمضان 1433 ه.ق
من در اين جلسه مطلبي را براي حلّ مشكلات انسان در زندگي دنيوي‏، عرض می‌كنم. ما در باب دعا داريم كه انسان بايد هم براي «دفع ضرر» و هم «جلب منفعت»، چه مادّي و چه معنوي، دعا كند. خيلي هم به آن سفارش شده است. در مقابل، از اينكه انسان در زندگي دنيوي خود ‌»نعوذبالله»! براي «جلب ضرر»، چه نسبت به خود و چه نسبت به ديگران دعا كند، نهي شده است. من براي اينكه بگويم مي‏شود انسان اين كار را انجام دهد، روايتي به ذهنم آمد که بعد از بيان مطلبم به آن اشاره خواهم كرد.
 
دعا - رمضان ۱۳۹۱ - جلسه ۱
1391/04/31 ه.ش -  1 رمضان 1433 ه.ق
قبل از آنكه وارد بحث شوم اين مطلب را عرض مي‏كنم كه به تعبير اهل معرفت، ماه مبارك رمضان، ماه سلوك الي‏الله‏تعالي است، دار ضيافت الله است. تعبيرات مختلفي در اين باب وجود دارد. ماه مبارك رمضان، ماه فرود و نزول و ماه صعود است. نزول و فرود، يعني كلام الهي از مصدر وحي نازل مي‏شود و از ناحيه ربّ به سوي عبد فرود مي‏آيد، خداوند با بندگانش سخن مي‏گويد. لذا قرآن، در ليله‏ي قدر كه ماه مبارك رمضان است بر قلب مقدّس پيغمبراكرم نازل شد. لذا ماه نزول كلام الهي به سوي بندگانش است. از آن طرف ماه صعود هم است، يعني ماهي است كه ربّ به عبدش اجازه داده است كه بدون حجاب با او سخن بگويد و آنچه كه مورد نظرش است در تمام امور دنيوي و اخروي، با خدا و ربّش در ميان بگذارد.
 
ج۱۵۱-مسح‌برحائل۲
1391/03/03 ه.ش -  1 رجب 1433 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.
 
تربیت ومربیان تربیتی ۱۵
1391/03/03 ه.ش -  1 رجب 1433 ه.ق
ما اگر بخواهيم واقعاً خودمان راتربيت كنيم، بايد به انبياء و اولياء اقتداي عملي كنيم. ما كه بالاتر از پيغمبر نيستيم، به پيغمبرش خطاب مي‌كند بايد اقتدا كني. من مكرّر در بحث‌هايم گفته‌ام كه ما از نظر سازندگي خود انسان، يك راه بيشتر نداريم. چه فردي‌اش باشد و چه اجتماعي‌اش. چون اين بحث، بحث مفصّلي است و من هم به ذهنم مي‌رسد يك وقتي تحت يك عنوان «روش نبوي و روش علوي» اين را مطرح كردم. چون اينها روش رفتاري است ديگر.
 
ج۱۵۰- کیفیّت‌ مسح‌ قدمین۲
1391/03/02 ه.ش -  30 جمادی الثانی 1433 ه.ق
جهت استفاده بهتر علاقمندان محترم، فايل متني اين جلسه پس از آماده‌‌سازي، متعاقباً در همين قسمت قرار خواهد گرفت.