+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
نبش قبر
مسأله 641- نبش قبر مسلمان، يعنى شكافتن قبر او اگر چه طفل، يا ديوانه باشد حرام است. ولى اگر بدنش از بين رفته وخاك شده باشد، اشكال ندارد.
 
مسأله 642- نبش قبر امامزاده‏ها و شهدا و علما و صلحا اگر چه سال‏ها بر آن گذشته باشد در صورتى‏كه زيارتگاه باشد حرام است، بلكه اگر زيارتگاه هم نباشد، بنا بر احتياط واجب نبايد آن‏را نبش كرد.
 
مسأله 643- شكافتن قبر در چند مورد حرام نيست: اول آن كه ميت در زمين غصبى دفن شده باشد و مالك زمين راضى نشود كه در آن‏جا بماند. دوم آن كه كفن يا چيز ديگرى كه با ميت دفن شده، غصبى باشد وصاحب آن راضى نشود كه در قبر بماند، و همچنين است اگر چيزى از مال خود ميت كه به ورثه او رسيده با او دفن شده باشد و ورثه راضى نشوند كه آن چيز در قبر بماند، ولى اگر وصيت كرده باشد كaه دعا يا قرآن يا انگشترى را با او دفن كنند، در صورتى‏كه وصيتش بيشتر از يك سوم مال او نباشد، براى بيرون آوردن اين‏ها نمى‏توانند قبر را بشكافند. سوم آن كه ميت بى‏غسل يا بى كفن دفن شده باشد، يا بفهمند غسلش باطل بوده، يا به غير دستور شرع كفن شده يا در قبر، او را رو به قبله نگذاشته‏اند. در تمام اين موارد در صورتى شكافتن قبر جايز است كه موجب هتك احترام ميت نشود. چهارم آن كه براى ثابت شدن حقى بخواهند بدن ميت را ببينند. پنجم آن كه ميت را در جايى كه بى‏احترامى به او است مثل قبرستان كفار يا جايى كه كثافت و خاكروبه مى‏ريزند دفن كرده باشند. ششم آن كه براى يك مطلب شرعى كه اهميت آن از شكافتن قبر بيشتر است، قبر را بشكافند؛ مثلاً بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله‏اى كه دفنش كرده‏اند بيرون آورند. هفتم آن كه بترسند درنده‏اى بدن ميت را پاره كند، يا سيل او را ببرد يا دشمن بيرون آورد. هشتم آن كه قسمتى از بدن ميت را كه با او دفن نشده بخواهند دفن كنند ولى احتياط واجب آن است كه آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند كه بدن ميت ديده نشود.