+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
مسائل متفرقه حيض
مسأله 500- مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‏هاى حيض را داشته باشد، يا يقين كنند كه سه روز طول مى‏كشد، بايد عبادت را ترك كنند، و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده، بايد عبادت‏هايى را كه به جا نياورده‏اند، قضا نمايند، ولى اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مى‏كشد و نشانه‏هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاى استحاضه را به جا آورند و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايند و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن‏را حيض قرار دهند.
 
مسأله 501- زنى كه در حيض عادت دارد، چه در وقت حيض عادت داشته باشد چه در عدد حيض يا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت سرهم برخلاف عادت خود خونى ببيند كه وقت آن يا شماره روزهاى آن يا هم وقت و هم شماره روزهاى آن يكى باشد، عادتش بر مى‏گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است، مثلاً اگر از روز اول ماه تا هفتم خون مى‏ديده و پاك مى‏شده، چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه خون ببيند وپاك شود، از دهم تا هفدهم عادت او مى‏شود.
 
مسأله 502- مقصود از يك‏ماه، از ابتداى خون ديدن است تا سى روز، نه از روز اول ماه تا آخر ماه.
 
مسأله 503- زنى كه معمولاً ماهى يك مرتبه خون مى‏بيند، اگر در يك ماه دو مرتبه خون ببيند، و آن خون نشانه‏هاى حيض را داشته باشد، چنانچه روزهايى كه در وسط پاك بوده از ده روز كمتر نباشد، بايد هر دو را حيض قرار دهد.
 
مسأله 504- اگر سه روز يا بيشتر خونى ببيند كه نشانه حيض را دارد، بعد ده روز يا بيشتر خونى ببيند كه نشانه استحاضه را دارد ودوباره سه روز خونى به نشانه‏هاى حيض ببيند، بايد خون اول و خون آخر را كه نشانه‏هاى حيض داشته، حيض قرار دهد.
 
مسأله 505- اگر زن پيش از ده روز پاك شود وبداند كه در باطن خون نيست، بايد براى عبادت‏هاى خود غسل كند، اگر چه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‏بيند، ولى اگر يقين داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‏بيند، نبايد غسل كند و نمى‏تواند نماز بخواند و بايد به احكام حائض رفتار نمايد.
 
مسأله 506- اگر زن پيش از ده روز پاك شود، و احتمال دهد كه در باطن خون هست، بايد قدرى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد. پس اگر پاك بود، غسل كند و عبادت هاى خود را به جا آورد و اگر پاك نبود، اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است، بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شود، غسل كند، و اگر سر ده روز پاك شود، يا خون او از ده گذشت سر ده روز غسل نمايد، و اگر عادتش كمتر از ده روز است، در صورتى‏كه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مى‏شود، نبايد غسل كند و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى‏گذرد، احتياط واجب آن است كه تا يك روز عبادت را ترك كند و بعد از آن تا ده روز مى‏تواند عبادت را ترك نمايد؛ ولى بهتر است كه تا ده روز كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاى استحاضه را انجام دهد. پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد، تمامش حيض است، و اگر از ده روز گذشت بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و عبادت‏هايى را كه بعد از روزهاى عادت به جا نياورده قضا نمايد.
 
مسأله 507- اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نكند، بعد بفهمد حيض نبوده است، بايد نماز و روزه‏اى را كه در آن روزها به جا نياورده قضا نمايد. اگر چند روز را بگمان اين كه حيض نيست عبادت كند، بعد بفهمد حيض بوده، چنانچه آنروزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد.