+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
احكام استحاضه
مسأله 394- در استحاضه قليله بايد زن براى هر نماز يك وضو بگيرد و پنبه را عوض كند يا آب بكشد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده آب بكشد.
 
مسأله 395- در استحاضه متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل كند وتا صبح ديگر براى نمازهاى خود كارهاى استحاضه قليله را كه در مسأله پيش گفته شد انجام دهد واين در صورتى است كه استحاضه متوسطه پيش از نماز صبح يا در بين آن پيدا شود؛ ولى اگر بعد از نماز صبح تا پيش از نماز ظهر يا بين آن حاصل شود، بايد براى نماز ظهر غسل كند. همين طور پيش از هر نماز يا بين هر نمازى كه استحاضه متوسطه شده بايد براى آن غسل كند و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نكند بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر براى نماز ظهر و عصر غسل نكند بايد پيش از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد چه آن كه خون بيايد يا قطع شده باشد.
 
مسأله 396- در استحاضه كثيره علاوه بر كارهاى استحاضه متوسطه كه در مسأله پيش گفته شد، بايد براى هر نماز دستمال را عوض كند، يا آب بكشد ويك غسل براى نماز ظهر وعصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد، و بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد، و اگر فاصله بيندازد، بايد براى نماز عصر دوباره غسل كند و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد، بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد.
 
مسأله 397- اگر خون استحاضه پيش از وقت نماز هم بيايد اگر چه زن براى آن خون، وضو و غسل را انجام داده باشد، بنابر احتياط واجب، بايد در موقع نماز وضو و غسل را به جا آورد.
 
مسأله 398- مستحاضه متوسطه و كثيره كه بايد وضو بگيرد وغسل كند، هر كدام را اول به جا آورد صحيح است، ولى بهتر آن است كه اول وضو بگيرد.
 
مسأله 399- اگر استحاضه قليله زن بعد از نماز صبح متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود، بايد براى نماز مغرب و عشاء غسل نمايد.
 
مسأله 400- اگر استحاضه قليله يا متوسطه زن بعد از نماز صبح كثيره شود، بايد براى نماز ظهر و عصر يك غسل و براى نماز مغرب و عشا غسل ديگرى به جا آورد واگر بعد از نماز ظهر و عصر كثيره شود، بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.
 
مسأله 401- مستحاضه كثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل كند، غسل او باطل است بلكه اگر نزديك اذان صبح براى نماز شب غسل كند و نماز شب را بخواند، احتياط واجب آن است كه بعد از داخل شدن صبح دوباره غسل و وضو را به جا آورد.
 
مسأله 402- زن مستحاضه براى هر نمازى چه واجب باشد و چه مستحب، بايد وضو بگيرد و نيز اگر بخواهد نمازى را كه خوانده احتياطاً دوباره بخواند، يا بخواهد نمازى را كه تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، بايد تمام كارهايى را كه براى استحاضه گفته شد انجام دهد؛ ولى براى خواندن نماز احتياط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجده سهو، اگر آن‏ها را بعد از نماز فوراً به جا آورد لازم نيست كارهاى استحاضه را انجام دهد.
 
مسأله 403- زن مستحاضه بعد از آن كه خونش قطع شد، فقط براى نماز اولى كه مى‏خواند، بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد وبراى نمازهاى بعد لازم نيست.
 
مسأله 404- اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعى كه مى‏خواهد نماز بخواند، بنابر احتياط واجب مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد و بعد از آن كه فهميد استحاضه او كدام يك از آن سه قسم است كارهايى را كه براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد؛ ولى اگر بداند تا وقتى كه مى‏خواهد نماز بخواند استحاضه او تغيير نمى‏كند، پيش از داخل شدن وقت هم مى‏تواند خود را وارسى نمايد.
 
مسأله 405- زن مستحاضه اگر پيش از آن كه خود را وارسى كند، مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظيفه خود عمل كرده مثلاً استحاضه‏اش قليله بوده و به وظيفه استحاضه قليله عمل نموده، نماز او صحيح است و اگر قصد قربت نداشته يا عمل او مطابق وظيفه‏اش نبوده مثل آن كه استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار كرده، نماز او باطل است.
 
مسأله 406- زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد، بايد به آنچه مسلّماً وظيفه او است عمل كند مثلاً اگر نمى‏داند استحاضه او قليله است يا متوسطه، بايد كارهاى استحاضه قليله را انجام دهد واگر نمى‏داند متوسطه است يا كثيره، بايد كارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد، ولى اگر بداند سابقاً كدام يك از آن سه قسم بوده، بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.
 
مسأله 407- اگر خون استحاضه در باطن باشد وبيرون نيايد، وضو و غسل باطل نمى‏شود واگر بيرون بيايد، هر چند كم باشد وضو و غسل را به تفصيلى كه گذشت باطل مى‏كند.
 
مسأله 408- زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسى كند و خون نبيند اگر چه بداند دوباره خون مى‏آيد، با وضويى كه دارد مى‏تواند نماز بخواند.
 
مسأله 409- زن مستحاضه اگر بداند از وقتى كه مشغول وضو يا غسل شده خونى از او بيرون نيامده و تا بعد از نماز هم خون در داخل فرج نيست وبيرون نمى‏آيد، مى‏تواند خواندن نماز را تأخير بيندازد.
 
مسأله 410 اگر مستحاضه بداند كه پيش از گذشتن وقت نماز به كلى پاك مى‏شود، يا به‏اندازه خواندن نماز خون بند مى‏آيد، بايد صبر كند ونماز را در وقتى كه پاك است بخواند.
 
مسأله 411- اگر بعد از وضو و غسل، خون در ظاهر قطع شود ومستحاضه بداند كه اگر نماز را تأخير بيندازد، به مقدارى كه وضو و غسل و نماز را به جا آورد، به كلى پاك مى‏شود، بايد نماز را تأخير بيندازد و موقعى كه به كلى پاك شد، دوباره وضو و غسل را به جا آورد و نماز را بخواند. و اگر وقت نماز تنگ شد، لازم نيست وضو و غسل را دوباره به جا آورد، بلكه با وضو و غسلى كه دارد مى‏تواند نماز بخواند.
مسأله 412- مستحاضه كثيره و متوسطه وقتى به كلى از خون پاك شد بايد غسل كند، ولى اگر بداند از وقتى كه براى نماز قبل غسل كرده، ديگر خون نيامده، لازم نيست دوباره غسل نمايد.
 
مسأله 413- مستحاضه قليله بعد از وضو و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو بايد فوراً مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد ودر نماز هم مى‏تواند كارهاى مستحب مثل قنوت وغير آن‏را به جا آورد.
 
مسأله 414- زن مستحاضه اگر بين غسل و نماز فاصله بيندازد، بايد دوباره غسل كند وبلافاصله مشغول نماز شود، ولى اگر خون در داخل فضاى فرج نيايد، غسل لازم نيست.
 
مسأله 415- اگر خون استحاضه زن جريان داشته باشد وقطع نشود، چنانچه براى او ضرر نداشته باشد، بايد پيش از غسل و بعد از آن بوسيله پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند، ولى اگر هميشه جريان نداشته باشد، فقط بايد بعد از وضو و غسل از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد، و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد دوباره غسل كند و وضو هم بگيرد و اگر نماز هم خوانده بايد دوباره بخواند.
 
مسأله 416- اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحيح است، ولى اگر در بين غسل استحاضه متوسطه كثيره شود، واجب است غسل را دوباره انجام دهد.
 
مسأله 417- احتياط آن است كه زن مستحاضه در تمام روزى كه روزه است به مقدارى كه مى‏تواند از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند.
 
مسأله 418- روزه زن مستحاضه‏اى كه غسل بر او واجب مى‏باشد در صورتى صحيح است كه غسل‏هايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد و نيز بنابر احتياط واجب غسل نماز مغرب و عشاى شبى را كه مى‏خواهد فرداى آن‏را روزه بگيرد، به جا آورد و نيز در روز غسل‏هايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد. ولى اگر براى نماز مغرب و عشا غسل نكند و براى خواندن نماز شب پيش از اذان صبح غسل نمايد و در روز هم غسل‏هايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است به جا آورد، روزه او صحيح است.
.
 
مسأله 419- اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند، روزه او صحيح است.
 
مسأله 420- اگر استحاضه قليله زن پيش از نماز، متوسطه يا كثيره شود، بايد كارهاى متوسطه يا كثيره را كه گفته شد انجام دهد. و اگر استحاضه متوسطه كثيره شود، بايد كارهاى استحاضه كثيره را انجام دهد و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل كرده باشد، فايده ندارد و بايد دوباره براى كثيره غسل كند.
 
مسأله 421- اگر در بين نماز، استحاضه متوسطه زن كثيره شود، بايد نماز را بشكند و براى استحاضه كثيره غسل كند ووضو بگيرد و كارهاى ديگر آن‏را انجام دهد وهمان نماز را بخواند. اگر براى هيچ كدام از غسل و وضو وقت ندارد. بايد دو تيمم كند، يكى بدل از غسل، و ديگرى بدل از وضو. اگر براى يكى از آن‏ها وقت ندارد بايد عوض آن تيمم كند و ديگرى را به جا آورد، ولى اگر براى تيمم هم وقت ندارد، نمى‏تواند نماز را بشكند، و بايد نماز را تمام كند، و بنابر احتياط واجب قضا نمايد، و همچنين است اگر در بين نماز استحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود.
 
مسأله 422- اگر در بين نماز خون بند بيايد و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، بايد وضو و غسل و نماز را احتياطا دوباره به جا آورد.
 
مسأله 423- اگر استحاضه كثيره زن متوسطه شود، بايد براى نماز اول عمل كثيره و براى نمازهاى بعد عمل متوسطه را به جا آورد. مثلاً اگر پيش از نماز ظهر استحاضه كثيره، متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر غسل كند وبراى نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگيرد؛ ولى اگر براى نماز ظهر غسل نكند وفقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد، بايد براى نماز عصر غسل نمايد، و اگر براى نماز عصر هم غسل نكند بايد براى نماز مغرب غسل كند. و اگر براى آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد بايد براى نماز عشا غسل نمايد.
 
مسأله 424- اگر پيش از هر نماز خون مستحاضه كثيره قطع شود و دوباره بيايد، براى هر نماز بايد يك غسل به جا آورد، ولى اگر بعد از غسل و پيش از نماز قطع شود، چنانچه وقت تنگ باشد كه نتواند غسل كند و نماز را در وقت بخواند، با همان غسل مى‏تواند نماز را بخواند و همين‏طور است حكم وضو.
 
مسأله 425- اگر استحاضه كثيره قليله شود، بايد براى نماز اول عمل كثيره وبراى نمازهاى بعد عمل قليله را انجام دهد، و نيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود، بايد براى نماز اول، عمل متوسطه و براى نمازهاى بعد عمل قليله را به جا آورد.
 
مسأله 426- اگر مستحاضه يكى از كارهايى را كه بر او واجب مى‏باشد حتى عوض كردن پنبه را ترك كند، نمازش باطل است.
 
مسأله 427- مستحاضه قليله اگر بخواهد غير از نماز كارى انجام دهد كه شرط آن وضو داشتن است، مثلاً بخواهد جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند، بايد وضو بگيرد و وضويى كه قبلا براى نماز گرفته، بنابر احتياط واجب كافى نيست.
 
مسأله 428- رفتن در مسجد مكه و مدينه و توقف در ساير مساجد وخواندن سوره‏اى كه سجده واجب دارد، براى زن مستحاضه در صورتى‏كه عمل به وظيفه غسل‏هاى واجب خود كرده باشد، اشكال ندارد، ولى نزديكى شوهر با او در صورتى حلال مى‏شود كه غسل كند اگر چه كارهاى ديگرى را كه براى نماز واجب است، مثل وضو و عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.
 
مسأله 429- اگر زن در استحاضه كثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت نماز جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند، بايد غسل كند و وضو هم بگيرد.
 
مسأله 430- نماز آيات بر مستحاضه واجب است و بايد براى نماز آيات هم كارهايى را كه براى نماز يوميه گفته شد انجام دهد.
 
مسأله 431- هرگاه در وقت نماز يوميه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود، اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم به جا آورد، بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه او واجب است انجام دهد و احتياط واجب آن است كه هر دو را با يك غسل و وضو به جا نياورد.
 
مسأله 432- اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، بايد براى هر نماز كارهايى را كه بر نماز ادا بر او واجب است، به جا آورد و بنابر احتياط واجب هر دو را با يك غسل و وضو به جا نياورد.
 
مسأله 433- اگر زن بداند خونى كه از او خارج مى‏شود خون زخم نيست و شرعاً حكم حيض و نفاس را ندارد، بنابر احتياط واجب، بايد به‏دستور استحاضه عمل كند؛ بلكه اگر شك داشته باشد كه خون استحاضه است يا خون‏هاى ديگر، چنانچه نشانه آن‏ها را نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد.