+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
احكام غسل كردن
مسأله 372- در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست. و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتى را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد، كافى است.
 
مسأله 373- عرق جنب از حرام نجس نيست و كسى كه از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل كند صحيح است.
 
مسأله 374- اگر در غسل به‏اندازه سر مويى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است، ولى شستن جاهايى از بدن كه ديده نمى‏شود، مثل توى گوش و بينى واجب نيست.
 
مسأله 375- جايى را كه شك دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، احتياط در شستن آن است.
 
مسأله 376- اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به‏قدرى گشاد باشد كه داخل آن ديده شود، بايد آن‏را شست و اگر ديده نشود، شستن داخل آن لازم نيست.
 
مسأله 377- چيزى را كه مانع رسيدن آب به بدن است، بايد بر طرف كند واگر پيش از آن كه يقين كند بر طرف شده غسل نمايد، غسل او باطل است.
 
مسأله 378- اگر موقع غسل شك كند، چيزى كه مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، بايد وارسى كند تا مطمئن شود كه مانعى نيست.
 
مسأله 379- در غسل بايد موهاى كوتاهى را كه جزء بدن حساب مى‏شود، بشويد و بنابر احتياط شستن موهاى بلند هم لازم مى‏باشد.
 
مسأله 380- تمام شرط‏هايى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبى نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است؛ ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد، و نيز در غسل ترتيبى لازم نيست بعد از شستن هر قسمت، فوراً قسمت ديگر را بشويد، بلكه اگر بعد از شستن سر وگردن مقدارى صبر كند و بعد طرف راست را بشويد و بعد از مدتى طرف چپ را بشويد اشكال ندارد. ولى كسى كه نمى‏تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند، اگر به اندازه‏اى كه غسل كند و نماز بخواند، بول و غائط از او بيرون نمى‏آيد چنانچه وقت تنگ باشد، بايد هر قسمت را فوراً بعد از قسمت ديگر غسل دهد و بعد از غسل هم فوراً نماز بخواند. همچنين است حكم زن مستحاضه كه بعداً گفته مى‏شود.
 
مسأله 381- كسى كه قصد دارد پول حمامى را ندهد يا بدون اين كه بداند حمامى راضى است، بخواهد نسيه بگذارد، اگر چه بعد حمامى را راضى كند، غسل او باطل است.
 
مسأله 382- اگر حمامى راضى باشد كه پول حمام نسيه بماند ولى كسى كه غسل مى‏كند قصدش اين باشد كه طلب او را ندهد، يا از مال حرام بدهد، غسل او اشكال دارد.
 
مسأله 383- اگر بخواهد پول حرام يا پولى كه خمس آن را نداده به حمامى بدهد، غسل او باطل است.
 
مسأله 384- اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير كند و پيش از غسل شك كند كه چون در خزينه تطهير كرده، حمامى به غسل كردن او راضى است يا نه، غسل او باطل است، مگر اين كه پيش از غسل حمامى را راضى كند.
 
مسأله 385- اگر شك كند كه غسل كرده يا نه، بايد غسل كند؛ ولى اگر بعد از غسل شك كند كه غسل او درست بوده يا نه، لازم نيست دوباره غسل نمايد.
 
مسأله 386- اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند مثلاً بول كند، غسل باطل نمى‏شود ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد.
 
مسأله 387- هر گاه به خيال اين كه به اندازه غسل و نماز وقت دارد براى نماز غسل كند، اگر چه بعد از غسل بفهمد كه به‏اندازه غسل وقت نداشته غسل او صحيح است.
 
مسأله 388- كسى كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده يا نه نمازهايى را كه خوانده صحيح است، ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند.
 
مسأله 389- كسى كه چند غسل بر او واجب است، مى‏تواند به نيت همه آن‏ها يك غسل به جا آورد، يا آن‏ها را جدا جدا انجام دهد.
 
مسأله 390- كسى كه جنب است اگر بر جايى از بدن او آيه قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد و اگر بخواهد غسل كند بايد آب را طورى به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.
 
مسأله 391- كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز و تمام اعمالى كه مشروط به طهارت است، وضو بگيرد، ولى با غسل هاى ديگر نمى‏شود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.