+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
احكام جنابت
مسأله 345- به دو چيز انسان جنب مى‏شود: اول جماع. دوم بيرون آمدن منى، چه در خواب باشد يا بيدارى، كم باشد يا زياد با شهوت باشد يا بى‏شهوت، با اختيار باشد يا بى‏اختيار.
 
مسأله 346- اگر رطوبتى از مرد خارج شود و نداند منى است يا بول يا غير اين‏ها، چنانچه با شهوت و جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن آن بدن سست شده، آن رطوبت حكم منى دارد، واگر هيچ يك از اين سه نشانه يا بعضى از اين‏ها را نداشته باشد، حكم منى‏ندارد. ولى در زن و مريض لازم نيست آن آب با جستن بيرون آمده باشد، بلكه اگر با شهوت بيرون آمده باشد در حكم منى است و لازم نيست بدن او سست شود.
 
مسأله 347- اگر از مردى كه مريض نيست آبى بيرون آيد كه يكى از سه نشانه‏اى را كه در مسأله پيش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه‏هاى ديگرى را داشته يا نه، چنانچه پيش از بيرون آمدن آن آب وضو نداشته، بايد وضو بگيرد.
 
مسأله 348- مستحب است انسان بعد از بيرون آمدن منى بول كند، و اگر بول نكند وبعد از غسل رطوبتى از او بيرون آيد، كه نداند منى است يا رطوبت ديگر، حكم منى دارد.
 
مسأله 349- اگر انسان جماع كند و به اندازه ختنه‏گاه يا بيشتر داخل شود، در زن باشد يا در مرد، در قبل باشد يا در دبر، بالغ باشند يا نا بالغ اگر چه منى بيرون نيايد، هر دو جنب مى‏شوند.
 
مسأله 350- اگر شك كند كه به مقدار ختنه‏گاه داخل شده يا نه غسل بر او واجب نيست.
 
مسأله 351- اگر نعوذ باللّه‏ حيوانى را وطى كند؛ يعنى با او نزديكى نمايد ومنى از او بيرون آيد غسل تنها كافى است. واگر منى بيرون نيايد، چنانچه پيش از وطى وضو داشته باز هم غسل تنها كافى‏است و اگر وضو نداشته، احتياط واجب آن است كه غسل كند، وضو هم بگيرد.
 
مسأله 352- اگر منى از جاى خود حركت كند وبيرون نيايد، يا انسان شك كند كه منى از او بيرون آمده يا نه، غسل بر او واجب نيست.
 
مسأله 353- كسى كه نمى‏تواند غسل كند ولى تيمم برايش ممكن است، اگر بعد از داخل شدن وقت نماز بدون جهت با عيال خود نزديكى كند، اشكال دارد. ولى اگر براى لذت بردن يا ترس از براى خودش باشد اشكال ندارد.
 
مسأله 354- اگر در لباس خود منى ببيند وبداند كه از خود او است وبراى آن غسل نكرده، بايد غسل كند و نمازهايى را كه يقين دارد، بعد از بيرون آمدن منى خوانده قضا كند، ولى نمازهايى را كه احتمال مى‏دهد بعد از بيرون آمدن آن منى خوانده، لازم نيست قضا نمايد.