+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
واجبات اعمال مكه
واجب است بعد از تمام شدن اعمال منى كه سه چيز بود مراجعت به مكه، براى اعمالى كه در آنجا واجب است.
 
[683] م - جائز است بلكه مستحب است روز عيد كه از اعمال منى فارغ شد بيايد به مكه براى بقيه‏ى اعمال حج، و جائز است تأخير بيندازد تا روز يازدهم و بعيد نيست كه جائز باشد تأخير تا آخر ذى الحجه به اين معنى كه روز آخر ذى الحجه هم اگر آمد و اعمال را به جا آورد مانع ندارد.
 
[684] م - اعمالى كه در مكه واجب است به جا بياورد: اول - طواف حج است كه آن‏را طواف زيارت مى‏گويند. دوم - نماز طواف است. سوم - سعى بين صفا و مروه است. چهارم - طواف نساء است. پنجم - نماز طواف نساء است.
 
[685] م - كيفيت طواف حج و نماز آن وسعى وطواف نساء و نماز آن به همان نحو است كه در طواف عمره و نماز آن و سعى گذشت بدون هيچ تفاوت مگر در نيت كه اين‏جا بايد به نيت طواف حج وسعى آن وطواف نساء به جا آورد.
 
[686] م - جائز نيست طواف حج و نماز و سعى و طواف نساء و نماز آن را قبل از رفتن به عرفات و به‏جا آوردن اعمال عرفات ومشعر واعمال سه گانه منى به جا آورد در حال اختيار.
 
[687] م - چند طايفه‏اند كه براى آنها جائز است طواف حج و نماز وسعى وطواف نساء و نماز آن‏را بعد از آن كه محرم به احرام حج شدند قبل از رفتن به عرفات به جا آورند، وعمل آنها مجزى است: اول - زنهايى كه ترس آن دارند كه در برگشتن حائض يا نفساء شوند و پاك نشوند ونتوانند بمانند تا پاك شوند. دوم - پير مردها يا پير زنهائى كه عاجز باشند از طواف در موقع مراجعت براى زيادى جمعيت يا عاجز از برگشتن به مكه باشند. سوم - اشخاص مريضى كه بترسند در وقت ازدحام طواف كنند يا عاجز باشند از آن. چهارم - كسانى‏كه مى‏دانند تا آخر ماه ذى الحجه به جهتى براى آنها ممكن نمى‏شود طواف وسعى.
 
[688] م - سه طايفه اول اعمالى را كه جلو انداختند كافى است اگر چه بعد خلاف آن ظاهر شود مثلاً زن حائض نشود، و مريض خوب شود، و ازدحام چندان نباشد كه موجب مزاحمتشود، پس بر اين‏ها لازم نيست اعاده اعمال گر چه احوط است.
 
[689] م - طايفه چهارم كه عقيده داشت نمى‏تواند أعمال را به‏جا آورد اگر از جهت مرض و پيرى و عليلى بود باز مجزى است، و اما اگر از جهت ديگر بود مثل آن كه اعتقاد داشت سيل مانع مى‏شود و بعد خلافش ظاهر شد بايد اعاده كند اعمال را بعد از رجوع.
 
[690] م - شخص محرم كه به واسطه‏ى احرام حج چيزهائى بر او حرام شد كه در سابق به تفصيل ذكر شد در سه موقع و بعد از سه عمل به‏تدريج آنها بر او حلال مى‏شود: اول - بعد از تقصير كردن يا سر تراشيدن در منى كه به آن همه چيز حلال مى‏شود مگر بوى خوش وزن چنانچه پيش ذكر شد، و گفته شد كه صيد از جهت احرام نيز حلال مى‏شود نه از جهت حرم. دوم - بعد از به جا آوردن طواف زيارت و نماز آن وسعى بين صفا ومروه به تفصيلى كه گذشت، حلال مى‏شود بر او بوى خوش، ولى زن بر او حرام است. سوم - بعد از به جا آوردن طواف نساء و نماز آن كه در كيفيت مثل طواف و نماز عمره است كه گذشت، حلال مى‏شود بر او زن نيز، پس بعد از اين سه عمل همه چيز كه به احرام حرام شده بود حلال مى‏شود، و اما صيد كردن در حرم حرام است براى همه كس چه محرم و چه مُحِل.
 
[691] م - كسانى كه به واسطه‏ى عذر مثل پيرى وخوفحيض، طواف زيارت وطواف نساء را مقدم داشتند، بوى خوش وزن بر آنها حلال نمى‏شود، وتمام محرمات بعد از تقصير يا حلق حلال خواهد شد.
 
[692] م - طواف نساء اختصاص به مرد ندارد بلكه بر زن و خنثى و خصى و بچه‏ى مميز نيز لازم است كه اگر طواف نساء نكنند زن به همان تفصيل كه سابق گفته شد بر آنها حلال نمى‏شود، و نيز اگر زن آن را ترك كند مرد بر او حلال نمى‏شود ، بلكه طفل غير مميز اگر وَلّىِ، او را محرم كرده بايد او را به احتياط واجب طواف نساء بدهد تا بعد از بالغ شدن، زن يا مرد بر او حلال شود.
 
[693] م - طواف نساء و نماز آن اگر چه واجب است وبدون آن زن حلال نمى‏شود، لكن ركن نيست وترك عمدى آن موجب باطل شدن حج نمى‏شود، بلكه واجب است بر كسى كه حج كرده آن را به جا آورد، و اگر به جا نياورد زن بر او حلال نمى‏شود، بلكه آنچه از زن بر او حرام شده بود مثل عقد كردن وخطبه كردن و شاهد شدن نيز بر او حلال نمى‏شود بنابر احتياط واجب.
 
[694] م - جائز نيست مقدم داشتن سعى را بر طواف زيارت يا بر نماز آن اختياراً، و جائز نيست مقدم داشتن طواف نساء را بر طواف زيارت وبر سعى اختياراً، و اگر مقدم داشت اعاده كند تا ترتيب حاصل شود.
 
[695] م - جائز است طواف نساء را قبل از سعى به جا آورددر حال ضرورت مثل ترس از حيض ونتوانستن اقامت به مكه تا زمان پاكى، لكن احتياط در آن است كه نايب بگيرد كه بعد از آن بجا آورد و اين احتياط ترك نشود.
 
[696] م - اگر سهوا طواف نساء را قبل از سعى به جا آورد يا به واسطه‏ى ندانستن حكم مقدم بدارد طواف وسعيش صحيح است، و احتياط در اعاده طواف است.
 
[697] م - اگر طواف نساء را سهوا يا عمداً به جا نياورد تا برگشت از حج پس اگر مى‏تواند بايد خودش برگردد و به‏جا بياورد، و اگر نمى‏تواند يا مشقت دارد نايب بگيرد وپس از به جا آوردن زن به او حلال مى‏شود.
 
[698] م - اگر كسى طواف واجب را - چه طواف عمره وچه طواف حج و چه طواف نساء - فراموش كرد وبرگشت وبا زن نزديكى كرد بايد يك هدى در مكه قربانى كند. و احتياط آن است كه شتر باشد، و اگر مى‏تواند خودش برود وطواف و نماز آن را به جا آورد. و احتياطا در غير طواف نساء سعى را هم به جا آورد. و اگر نمى‏تواند يا مشقت دارد نايب بگيرد.
 
[699] م - اگر كسى طواف را چه طواف عمره يا طواف زيارت از روى جهل به مسأله به جا نياورد وبرگشت به محل خود بايد حج را اعاده كند ويك شتر قربانى كند.