+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
بدل ذبيحه
[624] م - اگر قادر نباشد بر ذبح بايد سه روز در حج وهفت روز پس از مراجعت از حج روزه بگيرد.
 
[625] م - مراد از اين كه قادر بر ذبح نباشد آن است كه نه هدى را داشته باشد ونه پولش را.
 
[626] م - اگر مى‏تواند بدون زحمت ومشقت قرض كند و در ازاء قرض چيزى كه ادا كند داشته باشد بايد قرض كند وذبح كند.
 
[627] م - اگر مى‏تواند بدون مشقت چيزى كه زائد از موءونه سفر است بفروشد بايد بفروشد، و هدى بخرد.
 
[628] م - لازم نيست كسب كند وپول هدى را تهيه كند، لكن اگر كسب كرد و تهيه كرد بايد ذبح كند.
 
[629] م - اگر لباسى دارد كه مورد نياز او نيست، بنا بر احتياط واجب بايد آن را بفروشد و قربانى تهيه كند.
 
[630] م - اين سه روز روزه را بايد در ماه ذى الحجه بگيرد، و احتياط واجب آن است كه از هفتم تا نهم بگيرد، وجلوتر نگيرد.
 
[631] م - بايد اين سه روز دنبال هم باشد.
 
[632] م - اگر روز هفتم نتوانست روزه بگيرد روز هشتم و نهم بگيرد ، و يك روز ديگر بعد از مراجعت از منى بگيرد و احتياط آن است كه بعد از ايام تشريق كه يازدهم و دوازدهم وسيزدهم است بگيرد.
 
[633] م - اين سه روز روزه را در أيام تشريق در منى جائز نيست بگيرد، بلكه در أيام تشريق در منى روزه براى همه كس حرام است بنابر احتياط واجب، چه حج به جا بياورد يا نه.
 
[634] م - احتياط مستحب براى كسى كه روز هفتم را روزه نگرفته و هشتم و نهم را گرفته آن است كه بعد از مراجعت از منى سه روز روزه بگيرد - كه اول آن، روز كوچ كردن است يعنى سيزدهم مشروط بر اينكه روز سيزدهم در منى نباشد والاّ بايد از روز چهاردهم شروع كند. - و متوالى بگيرد، و قصدش آن باشد كه سه روز از پنج روز براى اداء روزه واجب باشد.
 
[635] م - اگر روز هشتم را روزه نگرفت روز نهم را هم نگيرد وبعد از مراجعت از منى سه روز دنبال هم بگيرد.
 
[636] م - جائز است اگر از هشتم روزه تعويق افتاده تا آخر ذى الحجه هر وقت بخواهد اين سه روز را روزه بگيرد، اگر چه احتياط آن است كه بعد از ايام تشريق فوراً بگيرد.
 
[637] م - اين سه روز را در سفر مى‏تواند روزه بگيرد و لازم نيست در مكه قصد اقامت كند، بلكه اگر براى ماندن سه روز در مكه مهلت نيست بين راه هم جائز است بگيرد.
 
[638] م - اگر سه روز روزه را گرفت و بعد از آن متمكن شد از هدى لازم نيست ذبح كند، لكن اگر قبل از تمام شدن سه روز متمكن شد بايد ذبح كند.
 
[639] م - اگر اين سه روز روزه را نگرفت تا ماه ذى الحجه تمام شد بايد هدى را خودش يا نايبش در منى ذبح كند، و روزه فايده ندارد.
 
[640] م - بايد اين سه روز روزه را بعد از احرام به عمره به جا آورد و قبل از آن نمى‏تواند.
 
[641] م - هفت روز بقيه را بايد بعد از مراجعت از سفر حج روزه بگيرد.
 
[642] م - احتياط واجب آن است كه پى در پى به جا آورد.
 
[643] م - جائز نيست اين هفت روز را در مكه يا در راه روزه بگيرد، مگر آن كه بناى اقامت در مكه داشته باشد، در اين صورت اگر مدتى بگذرد كه در آن مدت مى‏توانست به وطن خود مراجعت كند جائز است به جا آورد، و همچنين جائز است اگر يك ماه بماند.
 
[644] م - در اين ايام كه با هواپيما مراجعت مى‏كنند بعيد نيست براى كسى كه در مكه اقامت كرده جائز باشد به همان مقدارى كه هواپيما اشخاص را به محل مى‏رساند صبر كند وروزه بگيرد، لكن احتياط خلاف آن است وبه احتياط واجب جمع بين سه روز و هفت روز را نكند.
 
[645] م - اگر در غير مكه چه در راه يا در بلدى غير از وطن خودش اقامت كرد در صورتى كه قصد توطن كند يا به اندازه‏اى كهمى‏توانست به وطن برسد صبر كند، مى‏تواند روزه را بگيرد.
 
[646] م - ابتداء ماهى را كه اگر بماند در مكه جائز است روزه را بگيرد و همين طور ابتداء حساب موقع رسيدن به وطن را ظاهراً بايد از وقتى كه بناى مجاورت يا اقامت به مكه كرد حساب كند.
 
[647] م - اگر متمكن از روزه گرفتن شد وقبل از آن كه روزه بگيرد مرد، واجب است وَلّىِ او سه روز را قضا كند بنابر اقوى، و هفت روز ديگر را بنابر احتياط واجب.
 
[648] م - لازم نيست بعد از برگشتن به بلد خود در همان جا روزه بگيرد، پس اگر در جاى ديگر قصد اقامت كرد مى‏تواند بگيرد.
 
[649] م - اگر متمكن از سه روز روزه نشد در مكه وبرگشت به محل خود در صورتى كه ماه ذى الحجه باقى است مى‏تواند در محل بگيرد، لكن با هفت روز روزه فاصله بدهد و اگر ماه گذشته باشد بايد هدى ذبح كند اگر چه به وسيله‏ى شخص امينى باشد.