+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
واجبات وقوف به مشعر الحرام
[558] م - بعد از آن كه از وقوف به عرفات در مغرب شب دهم فراغت حاصل شد، بايد كوچ كند به مشعر الحرام كه محل معروفى است وحدود معينى دارد.
 
[559] م - احتياط واجب آن است كه شب دهم را تا طلوع فجر در مشعر الحرام به‏سر ببرد ونيت كند اطاعت خدا را در اين به‏سر بردن شب.
 
[560] م - چون فجر طلوع كرد نيت وقوف به مشعر الحرام كند تا طلوع آفتاب يعنى تجديد نيت كند و اين نيت با نيت در مسئله‏ى قبلى فرق مى‏كند، و چون اين وقوف، عبادت خداوند است بايد با نيت خالص از رياء وخود نمايى وقوف كند، والاّ حج او در صورت رياء كردن با عمد وعلم باطل خواهد شد.
 
[561] م - اقوى جواز كوچ كردن بلكه استحباب آن استكمى قبل از طلوع آفتاب به‏نحوى كه قبل از طلوع آفتاب از وادى «محسّر» تجاوز نكند و اگر تجاوز كرد گناهكار است ولى كفاره بر او نيست و احتياط آن است كه وقتى حركت كند كه قبل از طلوع آفتاب وارد وادى محسّر نشود.
 
[562] م - واجب است از طلوع فجر تا كمى قبل از طلوع آفتاب (به‏طورى كه در مسأله پيش گفته شد) در مشعر بمانند، لكن تمام آن ركن نيست بلكه ركن وقوف كمى از بين الطلوعين است به مقدارى كه عرفا بگويند توقف در مشعر كرده است، پس اگر كسى وقوف بين الطلوعين را يكسره ترك كند به تفصيلى كه مى‏آيد حج او باطل خواهد شد.
 
[563] م - جائز است براى كسانى‏كه عذرى دارند قدرى كه شب در مشعر توقف كردند كوچ كنند به منى مثل زنها وبچه‏ها و بيماران و پير مردان و اشخاص ضعيف و اشخاصى كه براى پرستارى يا راهنمائى آنها لازم است همراه باشند، و احتياط واجب آن است كه پيش از نصف شب حركت نكنند، بنابر اين براى اين اشخاص وقوف بين الطلوعين لازم نيست، و احتياط مستحب آن است كه اگر توقف مشكل نباشد تخلف نكنند.
 
[564] م - كسى كه شب يا بعض آن‏را در مشعر بوده است اگر قبل از طلوع فجر عمدا وبدون عذر از مشعر بيرون رود وتا طلوع آفتاب برنگردد در صورتى كه وقوف عرفه از او فوت نشده استبنابر مشهور حج او صحيح است، و بايد يك گوسفند كفاره بدهد، لكن اگر اقوى بر خلاف آن نباشد، حداقل احتياط بر خلاف آن است، يعنى بعد از اتمام حج لازم است در سال ديگر حجش را اعاده كند، و اين احتياط ترك نشود.
 
[565] م - كسى كه درك نكند وقوف بين الطلوعين را يا وقوف شب را در صورتى كه صاحب عذر باشد اگر مقدارى از طلوع آفتاب تا ظهر در مشعر توقف كند اگر چه كم باشد حج او صحيح است. با اين فرض كه درك اختيارى يا اضطرارى عرفه را كرده باشد.
 
[566] م - از آنچه گذشت معلوم شد كه براى وقوف به مشعر سه وقت است:
اول - شب عيد براى كسانى كه عذرى دارند.
دوم - بين طلوع فجر و طلوع آفتاب.
سوم - از طلوع آفتاب تا ظهر روز دهم كه اضطرارى مشعر است، چنانچه قسم اول نيز اضطرارى است