+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
واجبات وقوف به عرفات
[543] م - واجب است وقوف به عرفات - كه محلى است معروف و محدود است بحدود معروفه - بقصد قربت و خالص مثل ساير عبادات.
 
[544] م - مراد از وقوف ، بودن در آن مكان است چه سواره و چه پياده يا نشسته يا خوابيده يا در حال راه رفتن، به هر حال كه باشد كافي است.
 
[545] م - اگر در تمام وقت بيهوش باشد يا خواب بدون آنكه قبلاً قصد وقوف كرده باشد، وقوف او باطل است.
 
[546] م - به احتياط واجب لازم است در عرفات باشد از بعد از زوال روز نهم تا غروب شرعى كه وقت نماز مغرب است، پس جائز نيست تأخير بيندازد و در وقت عصر بيايد وتوقف كند.
 
[547] م - تأخير انداختن از اول ظهر اگر كم باشد مثلاً به مقدار نماز ظهر و عصر كه جمع بين آنها كند، معلوم نيست حرام باشد، ولى احتياط آن است كه تأخير نيندازد.
 
[548] م - بودن در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه واجب است چنانچه گذشت لكن تمام آن ركن نيست كه حج به ترك آن باطل شود، پس اگر مقدار كمى توقف كند و برود يا طرف عصر بيايد وتوقف كند حج او صحيح است اگر چه توقف نكردن از روى عمد و علم باشد.
 
[549] م - آنچه در وقوف ركن است مسماى وقوف است به اين معنى كه به قدرى بماند كه عرفا بگويند در عرفات توقف كرده است.
 
[550] م - اگر از روى عمد وعلم، وقوف ركنى را ترك كند يعنى در هيچ جزء از بعد از ظهر تا مغرب در عرفات نباشد حجش باطل است، و كفايت نمى‏كند براى او وقوف در شب عيد كه وقوف اضطرارى است.
 
[551] م - اگر كسى عمدا پيش از غروب شرعى از عرفات كوچ كند و از حدود عرفات بيرون رود و پس از آن نادم شود و برگردد و تا غروب توقف كند چيزى بر او نيست بنابر اقوى، لكن احتياط در كفاره است به يك شتر، و هم چنين اگر بدون آن كه پشيمان شود از كار خود، براى حاجتى برگردد لكن بعد از رسيدنبا قصد قربت توقف كند چيزى بر او نيست.
 
[552] م - اگر در فرض سابق مراجعت نكرد كفاره آن يك شتر است كه بايد در راه خدا قربانى كند هرجا بخواهد، و احتياط مستحب آن است كه در مكه قربانى كند، و اگر متمكن از قربانى نباشد هيجده روز روزه بگيرد، و احتياط مستحب آن است كه پشت سرهم روزه بگيرد.
 
[553] م - اگر سهوا كوچ كرد و بيرون رفت پس اگر يادش آمد بايد مراجعت كند، و اگر مراجعت نكرد گناهكار است، و بنابر احتياط كفاره دارد و اگر يادش نيامد چيزى بر او نيست.
 
[554] م - اگر كسى از روى ندانستن مسأله، آنچه ذكر شد بكند حكم او حكم كسى است كه سهوا كرده است.
 
[555] م - اگر كسى به واسطه‏ى عذرى مثل فراموشى وتنگى وقت ومثل آن، از ظهر نهم تا غروب شرعى در عرفات نباشد وهيچ جزئى از زمان را درك نكند كافى است كه مقدارى از شب عيد را هر چند اندك باشد در عرفات باشد، و اين زمان را وقت اضطرارى عرفه مى‏گويند.
 
[556] م - اگر كسى كه به واسطه‏ى عذر، روز نهم را وقوف نكرده وشب دهم را عمدا و بى‏عذر در عرفات وقوف نكند ظاهراً حج او باطل مى‏شود اگر چه درك كند وقوف به مشعر را.
 
[557] م - اگر كسى به واسطه‏ى فراموشى يا غفلت يا عذرديگر ترك كند وقوف به عرفات را در روز نهم كه وقت اختيارى است و در شب دهم كه وقت اضطرارى است كفايت مى‏كند در صحيح بودن حج او كه وقوف اختيارى مشعر را درك كند چنانچه خواهد آمد.