+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
واجبات اِحرام
[529] م - واجب است بر مكلف كه بعد از تمام شدن اعمال عمره، احرام ببندد براى حج تمتع.
 
[530] م - اگر نيت كند حج تمتع را ولبيك‏هاى واجب را به‏طورى كه در احرام عمره ذكر شد بگويد محرم مى‏شود، و قبل از احرام بايد نيت كند و در نيت تعيين وجه لازم نيست اما تعيين نوع لازم است و در صورت عدم نيت يا نيت بر خلاف وظيفه احرام او باطل است، و هم‏چنين احتياطا قصد كند كه محرمات را اجمالاً ترك نمايد.
 
[531] م - نيت بايد خالص براى اطاعت خداوند باشد، و رياء موجب بطلان عمل است.
 
[532] م - كيفيت احرام بستن و لبيك گفتن همان نحو استكه در احرام عمره ذكر شد.
 
[533] م - تمام چيزهائى كه در محرمات احرام بيان شد در اين احرام هم حرام است، وآنچه كفاره داشت كفاره دارد به همان ترتيب .
 
[534] م - وقت احرام موسع است، و تا وقتى كه بتواند بعد از احرام به‏وقوف اختيارى عرفه برسد مى‏تواند تأخير بيندازد و از آن وقت نمى‏تواند عقب بيندازد.
 
[535] م - احتياط واجب آن است كه كسى كه از عمره‏ى تمتع فارغ شد و محل گرديد از مكه خارج نشود بدون حاجت، و اگر حاجتى براى بيرون رفتن پيش آمد در صورتى كه بداند پس از بازگشت. وقت كافى و توانايى براى احرام دارد، نيازى نيست محرم شود ولى اگر اطمينان ندارد. احتياط واجب آن است كه محرم شود به احرام حج و بيرون رود وبه همان احرام براى اعمال حج برگردد.
 
[536] م - اگر بدون حاجت و بدون احرام بيرون رفت از مكه لكن برگشت و احرام بست و حج به جا آورد عملش صحيح است.
 
[537] م - مستحب است احرام بستن در روز ترويه بلكه احوط است.
 
[538] م - محل احرام حج، شهر مكه است هر موضع كه باشد گر چه در محله‏هاى تازه‏ساز، و احتياط مستحب آن است كه درمكه قديم محرم شود و نيز مستحب است در مقام ابراهيم عليه‏السلام يا حجر اسماعيل عليه‏السلام واقع شود.
 
[539] م - اگر فراموش كند احرام بستن را وبيرون رود به منى و عرفات، واجب است برگردد به مكه واحرام ببندد، و اگر ممكن نشد به واسطه تنگى وقت يا عذر ديگر از همان جا كه هست محرم شود.
 
[540] م - اگر يادش نيايد كه احرام نبسته مگر بعد از تمامى اعمال، حجش صحيح است ظاهراً و احتياط مستحب آن است كه اگر يادش آمد بعد از وقوف به عرفات و مشعر يا قبل از فارغ شدن از اعمال احرام ببندد و تمام كند حج را و در سال بعد اعاده كند.
 
[541] م - جاهل به مسأله اگر احرام نبندد در حكم كسى است كه به واسطه‏ى فراموشى احرام نبسته.
 
[542] م - اگر كسى از روى علم وعمد ترك كند احرام را تا زمان فوت وقوف به عرفه ومشعر، حج او باطل است.