+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
تبدل حج تمتع به اِفراد
[521] م - اگر شخصى كه احرام عمره بسته است به واسطه‏ى عذرى دير وقت وارد مكه شد به‏طورى كه اگر مى‏خواست عمره بجا بياورد وقت وقوف به عرفات مى‏گذشت يا خوف داشت كه بگذرد، بايد عدول كند به حج إفراد، و پس از به جا آوردن آن عمره‏ى مفرده به جا آورد و حج او صحيح و كافى از حجة الاسلام است.
 
[522] م - اگر زنى احرام بست و وقتى به مكه وارد شد به واسطه‏ى حيض يا نفاس نتواست طواف به جا آورد و اگر مى‏خواست بماند تا پاك شود ترس آن داشت كه وقت وقوف به عرفات بگذرد به دستورى كه در مسأله قبل گفته شد بايد عمل كند.
 
[523] م - اگر بدون احرام وارد مكه شد ونبستن احرام به واسطه‏ى عذرى بوده و وقت هم تنگ باشد بايد در مكه احرام حج افراد ببندد و به دستور سابق عمل كند.
 
[524] م - اگر از روى عمد و بى‏جهت احرام نبسته و عمره خود را باطل كرده و وقت تنگ شده از عمره‏ى تمتع، احتياط واجب آن است كه حج افراد به جا آورد و پس از آن عمره‏ى مفرده، و در سال ديگر حج را اعاده كند.
 
[525] م - مراد از تنگى وقت در مسأله‏هاى پيش، خوف نرسيدن به وقوف اختيارى عرفه است كه از ظهر نهم ماه ذى الحجه است تا غروب.
 
[526] م - كسى كه حج مستحب به جا مى‏آورد وپس از ورود به مكه ديد وقت تنگ است عدول به افراد كند و حج افراد به جا آورد، و عمره‏ى مفرده بر او واجب نيست.
 
[527] م - كسى كه محرم شد به احرام تمتع از حج واجب و عمدا تأخير انداخت تا وقت تنگ شد بايد به دستورى كه در مسأله 524 ذكر شد عمل نمايد.
 
[528] م - كسى كه وظيفه او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پيدا كند كه اگر بخواهد عمره‏ى تمتع به جا آورد به وقوف عرفات نمى‏رسد مى‏تواند از اول محرم شود به حج افراد و آن‏را به جا آورد. و پس از آن عمره‏ى مفرده به جا آورد و عملش صحيح است.