+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
واجبات نماز طواف
[460] م - واجب است بعد از تمام شدن طواف عمره دو ركعت نماز بخواند مثل نماز صبح.
 
[461] م - مى‏تواند نماز طواف را با هر سوره‏اى كه خواست بخواند مگر سوره‏هاى سجده، ومستحب است در ركعت اول بعد از «حمد»، «سوره «قل هو اللّه‏ احد» را بخواند، و در ركعت دوم سوره «قل يا ايها الكافرون» را بخواند.
 
[462] م - جائز است نماز طواف را بلند بخواند مثل نماز صبح يا آهسته مثل نماز ظهر.
 
[463] م - شك در ركعات نماز طواف بعد از تروّى به اندازه‏اى كه صورت نماز را از بين نبرد. موجب بطلان نماز است، و بايد اعاده كند، و بعيد نيست اعتبار ظن در ركعات، و در ظن درافعال احتياط كند. و در احكام، اين نماز با نماز يوميه مساوى است.
 
[464] م - اقوى آن است كه بعد از طواف مبادرت عرفى به نماز كند.
 
[465] م - واجب است كه اين نماز نزد مقام ابراهيم واقع شود حتى اگر احتمالاً مكان مقام ابراهيم را در مسجد الحرام تغيير دهند و احتياط واجب آن است كه پشت مقام به جا آورد كه سنگى كه مقام است بين او و خانه كعبه واقع شود و بهتر آن است كه هر چه ممكن باشد نزديك تر بايستد، لكن نه به‏طورى كه مزاحمت با سايرين كند.
 
[466] م - اگر به واسطه‏ى زيادى جمعيت نتوانست پشت مقام بايستد به‏طورى كه گفته شود نزد مقام نماز مى‏كند به واسطه‏ى دورى زياد، در يكى از دو جانب به جا آورد در جائى كه گفته شود نزد مقام نماز مى‏خواند.
 
[467] م - اگر ممكن نشد در دو جانب نزد مقام را به جا آورد بايد ملاحظه نزديك تر را بكند از ميان دو جانب و پشت مقام، و اگر سه طرف مساوى باشند، در پشت نماز بخواند، و در دو طرف كافي نيست، و اگر دو طرف نزديك تر از پشت باشند به مقام ولكن هيچ كدام نزد مقام نباشد بعيد نيست جائز بودن اكتفاء به پشت لكن احتياط آن است كه يك نماز در پشت مقام بخواند و يك نماز دريك طرف يا ملاحظه نزديك‏ترى، و احوط اعاده‏ى نماز است در صورت امكان در پشت مقام تا وقتى كه وقت تنگ نشده براى سعى.
 
[468] م - جائز است نماز طواف مستحب را در هر جاى مسجد الحرام كه بخواهد به جا آورد اگر چه در حال اختيار، بلكه گفته‏اند كه آن‏را مى‏تواند عمدا ترك كند. ولى ترك عمدى نماز طواف محل تأمل است.
 
[469] م - اگر كسى نماز طواف واجب را فراموش كند بايد هر وقت كه يادش آمد در مقام ابراهيم به جا آورد وبه همان دستورى كه در نماز طواف واجب ذكر شده عمل نمايد.
 
[470] م - اگر نماز طواف را فراموش كند و در بين سعى بين صفا ومروه يادش بيايد از همان‏جا سعى را رها كند وبرگردد دو ركعت نماز را بخواند بعد از آن سعى را از همان‏جا تمام كند.
 
[471] م - شخصى كه نماز را فراموش كرده وساير اعمال را كه بعد از نماز بايد عمل كند عمل كرده اعاده‏ى آنها ظاهراً لازم نباشد اگر چه احتياط استحبابى در اعاده است.
 
[472] م - اگر برگشتن به مسجد الحرام مشكل باشد از براى شخصى كه نماز را فراموش كرده بايد هر جا يادش آمد نماز را به جا آورد اگر چه در شهر ديگر باشد اما اگر برگشتن براى او مشكل نيست، برگردد و نماز را در محل آن به جا آورد.
 
[473] م - اگر كسى اين نماز را به جا نياورد و بميرد واجب است بر پسر بزرگ او كه آن‏را قضا كند به‏نحوى كه در كتاب «صلاة» تفصيل داده شده است.
 
[474] م - جاهل به مسأله در احكام كه براى ناسى ذكر شد شريك است با او.
 
[475] م - واجب است بر هر مكلفى كه نماز خود را ياد بگيرد و قرائت و ذكرهاى واجب را پيش كسى درست كند كه تكليف الهى را به‏طور صحيح به جا آورد، خصوصا كسى كه مى‏خواهد به حج برود بايد نماز را تصحيح كند، چون بعضى گفته‏اند اگر نماز او درست نباشد عمره‏ى او باطل است، و هم چنين حج نيز باطل است، پس علاوه بر آن كه به اين قول از حجة الاسلام برائت ذمه پيدا نمى‏كند ممكن است چيزهايى كه در احرام بر او حرام شده بود مثل زن و چيزهائى كه گذشت بر او حلال نشود.
 
[476] م - اگر شخصى نتواست قرائت يا ذكرهاى واجب را ياد بگيرد بايد نماز را به‏هر ترتيبى كه مى‏تواند خودش به جا آورد و كافى است، و اگر ممكن است، كسى را بگمارد كه نماز را تلقين او كند، و احتياط آن است كه در مقام ابراهيم به شخص عادلى اقتدا كند، لكن اكتفا به نماز جماعت نكند چنانچه نائب گرفتن نيز كافى نيست.
 
[477] م - نماز طواف را در همه اوقات مى‏شود خواند مگرآن كه مزاحمت كند يا وقت نماز واجب كه اگر نماز طواف بخواند موجب فوت يوميه شود پس بايد اول نماز يوميه را بخواند.
 
[478] م - اگر كسى از روى بى مبالاتى مسامحه كرد در ياد گرفتن قرائت و ذكر واجب نماز تا وقت تنگ شد نماز را به‏هر نحو كه مى‏تواند بايد يخواند و صحيح است، لكن معصيت كار است، و احتياط آن است كه به دستور 476 عمل كند، و اگر ممكن است كسى را وادار كند كه تلقين او كند.
 
 
[479] م - نماز طواف استحبابى لازم نيست در نزد مقام ابراهيم باشد بلكه در هر جاى مسجد الحرام جايز است بخصوص در موقع ازدحام مناسب است مراعات ساير حجاج را بنمايند.