+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
مسائل متفرقه واجبات طواف
[452] م - در طواف در مقابل حجر اسماعيل بايد طورى حركت كند كه طواف بيت صادق باشد و به‏نحو متعارف باشد و مخفى نماند كه حجر اسماعيل از بيت نيست هر چند بايد درخارج آن طواف كرد.
 
[453] م - در صورت امكان و بنابر احتياط ولو در وقت خلوت بايد طواف در حد بين مقام ابراهيم و خانه كه مسافت بيست و شش ذراع و نيم است باشد و دورتر از آن حد، كفايت نمى‏كند و در صورت عدم امكان ولو در وقت خلوت، طواف در خارج حد مزبور مانع ندارد با مراعات الاقرب فالاقرب.
 
[454] م - هر گاه در طواف خانه خدا مثلاً در چند قدم از طواف اشكالى پيش آمد مثل اين كه او را بى‏اختيار بردند، همان چند قدم را بايد از سر بگيرد و اگر از حجر الاسود به قصد طواف شروع كند، اشكال دارد. يعنى بايد فقط همان چند قدم را از سر بگيرد نه آنكه آن دور را از ابتدا اعاده كند.
 
[455] م - اگر در طواف بى اختيار او را ببرند، اعاده آن مقدار لازم است و بايد طواف را صحيح انجام دهد وخودش به اختيار طواف كند و چنانچه ممكن نيست بايد در وقت خلوت طواف نمايد ولى بايد دانست كه منظور از بى‏اختيار شدن اين نيست كه در اثر فشار جمعيت تندتر برود بلكه در اين صورت اگر قدمها را به اختيار خود برمى‏دارد ضرر ندارد و طوافش صحيح است.
 
[456] م - اگر در حال طواف در اثر فشار و ازدحام جمعيت پشت به خانه شود و قسمتى از طواف به اين صورت انجام گيرد يا در اثر فشار جمعيت، شخص را مقدارى جلو ببرند بايد مقدارى ازطواف كه پشت به خانه يا بدون اختيار بوده، اعاده شود و اگر نمى‏تواند برگردد با جمعيت بدون قصد طواف برود تا به جائى كه بايد از آن‏جا طواف را اعاده كند برسد و از آن‏جا تدارك نمايد.
 
[457] م - اگر حاجى در حال طواف، پول خمس نداده همراه داشته باشد طوافش اشكال پيدا نمى‏كند.
 
[458] م - اگر كسى پس از انجام اعمال حج تمتع فهميد كه در طواف عمره يا حج چند شوط از هفت شوط را از داخل حجر اسماعيل دور زده، حج او صحيح است و بايد آن چند شوط را اعاده كند و البته اعاده نماز طواف هم خالى از وجه نيست.طواف را اعاده كند.
 
[459] م - زنى كه در غير ايام عادت لك ديده و به اعتقاد پاكى، طواف و نماز را انجام داده و شب بعد خون ديده، با شرائط حيض، اگر يقين كند كه بعد از ديدن لك، خون در باطن فرج بوده و قطع نشده، حيض بوده است و طواف و نمازش صحيح نيست و اگر شك دارد يا يقين كند كه خون قطع شده، حيض نبوده است و اعمالش صحيح است و در صورت او حج او صحيح است و بايد طواف و نماز را اعاده كند و اگر در عمره بوده در صورت ضيق وقت احتياطا بعد از حج، يك عمره‏ى مفرده نيز به‏جا آورد.