+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
3- واقع شدن کعبه در طرف چپ
سوم - آن كه در طواف كردن، خانه‏ى كعبه در طرف چپ طواف‏كننده واقع شود و البته موالات عرفيه فقط در طواف واجب شرط است، بنا براين ترك موالات ضررى به طواف مستحبى نمى‏زند، هم‏چنين در طواف واجب هم مى‏توان مثلاً در صورت ضرورت حتى خارج از مطاف استراحت كرد و اين ضررى به موالات عرفى نمى‏زند.
 
[395] م - لازم نيست در تمام حالات طواف خانه را حقيقتا به شانه چپ قرار دهد، بلكه اگر در موقع دور زدن به حجر اسماعيل عليه‏السلام خانه از طرف چپ قدرى خارج شود مانع ندارد، حتى اگر خانه متمائل به پشت شود لكن دور زدن به‏نحو متعارف باشد اشكال ندارد.
 
[396] م - اگر در موقع رسيدن بگوشه‏هاى خانه شانه از محاذات كعبه خارج شود هيچ اشكالى ندارد اگر به‏طور متعارف دور زند، حتى اگر خانه متمائل به پشت شود.
 
[397] م - گاهى ديده مى‏شود كه بعضى از نادانان براى احتياط، ديگرى را وادار مى‏كنند كه او را طواف دهد وخود طواف كننده اختيار را از خود سلب مى‏كند، وبه دست ديگرى مى‏دهد وتكيه به دست او مى‏دهد واو را آن شخص ديگر با فشار دور مى‏دهد، اين طواف باطل است، و اگر طواف نساء را اين طور به جا آورد زنها يا مردها بر او حرام خواهند بود.
 
[398] م - احتياط به اين كه خانه در تمام حالات طواف حقيقتاً به طرف چپ باشد گرچه خيلى ضعيف است و قابل اعتناء نيست و بايد اشخاص جاهل و اهل وسوسه از آن احتراز كنند وبه همان ترتيب كه ساير مسلمين دور مى‏زنند بزنند، لكن اگر شخص عاقل عالمى بخواهد احتياط كند و قدرى شانه را چپ كند در موقع رسيدن به حجر اسماعيل يا اركان كعبه به‏طورى كه خلاف متعارف وموجب انگشت نمائى نشود مانع ندارد.
 
[399] م - اگر به واسطه‏ى مزاحمت طواف كنندگان مقدارى از دور زدن به خلاف متعارف شد مثل آن كه روى طواف كننده به كعبه واقع شد يا پشتش واقع شد و يا عقب عقب طواف كرد بايد آن مقدار را جبران كند و از سر بگيرد.
 
[400] م - اگر به واسطه‏ى كثرت جمعيت، انسان را بدون اختيار خود بردند ودور دادند كفايت نمى‏كند و بايد آن دور را از سر بگيرد، اگر چه خانه هم طرف چب او بوده.
 
[401] م - در طواف كردن هر طور برود مانع ندارد، مى‏تواند آهسته برود و مى‏تواند تند برود و مى‏تواند بدود و مى‏تواند سواره طواف كند يا با دوچرخه طواف كند، لكن بهتر آن است كه به‏طور ميانه روى برود.