+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
پوشانيدن سر
هفدهم - پوشانيدن مرد است سر خود را به هر چه او را به‏پوشاند.
 
[268] م - احتياط واجب آن است كه سر را به چيزهاى غير پوششى هم نپوشاند، مثل گل وحنا ودوا وپوشال وغير اينها.
 
[269] م - احتياط واجب آن است كه چيزى بر سر نگذاردمثل بار براى حمل كه سر به آن پوشيده شود.
 
[270] م - جائز است به بعض بدن خود، سر را به‏پوشاند، مثل آن كه دستها را روى سر بگذارد، لكن احتياط در ترك است.
 
[271] م - جائز نيست سر را زير آب كند بلكه جائز نيست زير مايع ديگرى مثل گلاب وسركه و غير آن كند.
 
[272] م - گفته شده كه در حكم سر است بعض سر و البته اين مطلب ثابت نيست اگر چه موافق احتياط است، پس احتياطاً نبايد بعض سر را هم به‏پوشاند و نه زير آب يا مايع ديگرى كند.
 
[273] م - گوشها ظاهراً از سر محسوب است پس نبايد آنها را پوشانيد.
 
[274] م - پوشانيدن رو براى مردان مانع ندارد و از سر محسوب نيست، پس در وقت خواب مانعى از پوشاندن آن نيست.
 
[275] م - گذاشتن بند خيك آب بر سر از حكم پوشش استثناء شده ومانع ندارد.
 
[276] م - دستمالى را كه براى سردرد بسر مى‏بندد عيب ندارد.
 
[277] م - گذاشتن سر روى بالش براى خوابيدن مانع ندارد.
 
[278] م - اگر پارچه‏اى را روى كمانى بيندازند به نحوى كه بالاى سر باشد و سر را زير آن كنند براى حفظ از پشه مانع ندارد،و هم چنين رفتن در پشه‏بند اشكال ندارد.
 
[279] م - زير دوش حمام رفتن براى محرم مانع ندارد، لكن زير آبشارى كه سر را فرو گيرد جائز نيست.
 
[280] م - اگر سر را شست نبايد با حوله و دستمال خشك كند و بعض سر در حكم همه‏ى سر نيست مگر احتياطاً.
 
[281] م - در وقت خوابيدن مرد نبايد سر خود را به‏پوشاند، و اگر بدون التفات پوشانيد بايد فوراً آن‏را باز كند، و همين‏طور اگر از روى فراموشى پوشانيد واجب است فوراً سر را باز كند، و مستحب است تلبيه بگويد بلكه احوط است گفتن آن.
 
[282] م - اگر سر را به‏پوشاند به نحوى از انحاء، كفاره‏ى آن يك گوسفند است، و احتياط واجب كفاره است براى پوشاندن بعض سر.
 
[283] م - احوط آن است كه اگر مكرر سر را پوشانيد مكرر كفاره بدهد، يعنى براى هر دفعه يك گوسفند كفاره است، گرچه تعدد كفاره معلوم نيست و به نظر بعيد نمى‏آيد واجب نبودن.
 
[284] م - اگر سر را پوشانيد و گوسفند را براى كفاره ذبح كرد وباز سر را پوشانيد احتياط به كفاره دادن دوباره خيلى مطلوب است گرچه وجوبش معلوم نيست.
 
[285] م - كفاره در صورتى واجب است كه از روى علم به مسأله وعمد سر را به‏پوشاند پس اگر از روى ندانستن مسأله يا غفلت و سهو و نسيان به‏پوشاند كفاره ندارد.