+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
جدال
يازدهم - جدال است و آن گفتن «لا وَاللّه‏» و «بَلى وَاللّه‏» است.
 
[231] م - آن كه گفتن كلمه «لا» و كلمه «بلى» و در ساير لغات مرادف آن مثل «نه» و «آرى» دخالتى در جدال ندارد، بلكه قسم خوردن در مقام اثبات مطلب يا رد غير، جدال است.
 
[232] م - قسم اگر به لفظ «اللّه‏» باشد يا مرادف آن مثل «خدا» در زبان فارسى جدال است، و اما قسم به‏غير خدا به هر كس باشد ملحق به‏جدال نيست.
 
[233] م - احتياط واجب الحاق اسماء و صفات مختصه است به لفظ جلاله، پس اگر كسى مثلاً قسم بخورد به خالق و سموات و ارض، جدال محسوب مى‏شود به احتياط واجب.
 
[234] م - در مقام ضرورت براى اثبات حقى يا ابطال باطلى جايز است قسم بخورد به جلاله و غير آن ولى در اين حال هم بايد كفاره بدهد.
 
[235] م - اگر در جدال راستگو باشد در كمتر از سه مرتبه چيزى بر او نيست مگر استغفار، و در سه مرتبه كفاره بايد بدهد، و كفاره‏ى آن يك گوسفند است.
 
[236] م - اگر در جدال دروغگو باشد احتياط واجب آن است كه در يك مرتبه يك گوسفند كفاره بدهد، و در دو مرتبه يك گاو و در سه مرتبه يك شتر بلكه خالى از قوت نيست.
 
[237] م - اگر در جدال به دروغ در دفعه اول يك گوسفند كفاره ذبح كرد بعيد نيست كه اگر بعد از آن جدال كند به دروغ كفاره آن يك گوسفند باشد نه گاو.
 
[238] م - اگر در جدال به دروغ دو مرتبه جدال كرد و يك گاو ذبح كرد براى كفاره و بعد يك مرتبه ديگر جدال كرد به دروغ، ظاهراً يك گوسفند كفاره است، و اگر بعد از ذبح گاو دو مرتبه دروغ گفت و جدال كرد ظاهراً يك گاو كفاره آن است.
 
[239] م - اگر به راست جدال كرد بيشتر از سه مرتبه هر چند باشد يك گوسفند كفاره است مگر آن كه بعد از سه مرتبه كفاره بدهد، در اين صورت اگر سه مرتبه ديگر جدال كند به راست بايد يك گوسفند ذبح كند.
 
[240] م - اگر به دروغ ده مرتبه يا بيشتر جدال كند كفاره يك شتر است ظاهراً، مگر آن كه پس از سه مرتبه يا زيادتر كفاره را ذبح كند كه در اين صورت در دفعه اول گوسفند و در دفعه دوم گاوو در دفعه سوم شتر است.