+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
عقد كردن
سوم - عقد كردن زن از براى خود يا غير، چه آن غير، احرام بسته باشد يا نبسته باشد و مُحِلّ باشد.
 
[185] م - جايز نيست شخص محرم شاهد شود از براى عقد گرچه آن عقد براى غير محرم باشد.
 
[186] م - احتياط مستحب آن است كه شهادت ندهد بر عقد اگر چه شاهد عقد شده باشد، در حال محرم نبودن، اگر چه جائز بودن آن خالى از قوت نيست.
 
[187] م - بنابر احتياط واجب خواستگارى در حال احرام جائز نيست.
 
[188] م - رجوع كردن به زنى كه طلاق رجعى داده است مانع ندارد.
 
[189] م - اگر زنى را در حال احرام براى خود عقد كند با علم به مسأله، آن زن بر او حرام دائمى مى‏شود.
 
[190] م - اگر زنى را با جهل به مسأله براى خود عقد كند عقدى كه كرده است باطل است، لكن حرام دائمى نمى‏شود، ولى احتياط آن است كه آن زن را نگيرد خصوصاً اگر با او نزديكى كرده باشد.
 
[191] م - ظاهرا فرقى بين زن عقدى و صيغه‏اى نيست در احكامى كه ذكر شد.
 
[192] م - احتياط آن است كه زن اگر احرام بسته باشد ومرد محرم نباشد وعقد كند او را، با او نزديكى نكند و طلاق دهد او را، و در صورت علم به مسأله او را طلاق دهد، وبا او هيچ وقت ازدواج نكند.
 
[193] م - اگر كسى عقد كند زنى را براى محرمى و محرم دخول كند پس اگر هر سه عالم بحكم باشند بر هر يك آنها يك شتر كفاره است، و اگر دخول نكند كفاره نيست، و در اين حكم فرق نيست بين آن كه زن و عاقد محل باشند يا محرم، و اگر بعضى از آنها حكم را مى‏دانند وبعضى نمى‏دانند بر آن كه مى‏داند كفاره است .