+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
پوشیدن جامه احرام
سوم - پوشيدن دو جامه‏ى احرام براى مردان كه يكى «لنگ» است وديگرى «رداء» كه بايد آن‏را به دوش بيندازند. و در اين‏جا مسائلى است:
 
[142] م - احتياط واجب آن است كه اين دو جامه را قبل از نيت احرام و لبيك گفتن بپوشد و اگر بعد از لبيك پوشيد احتياط آن است كه لبيك را دوباره بگويد.
 
[143] م - لازم نيست كه لنگ، ناف وزانو را بپوشاند، و كفايت مى‏كند كه به‏نحو متعارف باشد، ولى مستحب است كه نافو زانو را بپوشاند.
 
[144] م - در پوشيدن دو جامه احرام ترتيب خاصى معتبر نيست، بلكه بهر ترتيبى بپوشد مانع ندارد، فقط بايد يكى را لنگ قرار دهد به‏هر كيفيتى كه مى‏خواهد، و يكى را رداء قرار دهد به هر كيفيتى كه مى‏خواهد، مشروط بر آنكه صدق رداء بكند و احتياط مستحب آن است كه رداء شانه‏ها را بپوشاند.
 
[145] م - احتياط واجب آن است كه در حال اختيار اكتفاء نكند به يك جامه‏ى بلند كه مقدارى از آن را لنگ كند ومقدارى را رداء قرار دهد، بلكه بايد دو جامه‏ى جدا باشند.
 
[146] م - در پوشيدن جامه‏ى احرام احتياط واجب آن است كه نيت كند و احتياط مستحب آن است كه در كندن جامه‏ى دوخته هم نيت كند و در همه‏ى موارد قصد قربت كافى است.
 
[147] م - شرط است در اين دو جامه كه نماز در آنها صحيح باشد، پس كفايت نمى‏كند جامه‏ى حرير و غير مأكول و جامه‏اى كه نجس باشد به نجاستى كه در نماز عفو از آن نشده باشد.
 
[148] م - لازم است جامه اى را كه لنگ قرار مى‏دهد ستر عورت نمايد، ولى در مورد رداء، صدق رداء كافى است و لو بدن نما باشد.
 
[149] م - احتياط واجب آن است كه لباس احرام زن حرير خالص نباشد، بلكه احتياط آن است كه تا آخر احرام حرير نپوشد.
 
[150] م - دو جامه‏اى كه ذكر شد كه بايد محرم بپوشد مخصوص به مرد است، ولى زن مى‏تواند در لباس خودش به هر نحو هست محرم شود چه دوخته باشد يا نباشد ولى حرير محض نباشد چنانچه گذشت.
 
[151] م - هر وقت در بين اعمال يا غير آن در احوال احرام اين دو جامه نجس شود اگر بيش از مقدار معفو در نماز باشد تطهير يا تبديل لازم است
تطهير يا تبديل لازم است و احوط مبادرت به تطهير بدن است در حال احرام اگر نجس شود.
 
[152] م - اگر تطهير نكند جامه‏ى احرام يا بدن را كفاره ندارد.
 
[153] م - احتياط آن است كه جامه‏ى إحرام از پوست نباشد، لكن ظاهراً اگر به آن جامه گفته شود مانع ندارد.
 
[154] م - لازم نيست كه جامه‏ى احرام منسوج و بافتنى باشد، بلكه اگر مثل «نمد» ماليده باشد و جامه به آن گفته شود مانع ندارد و نايلون هم اگر عرفا جامه ناميده شود اشكال ندارد.
 
[155] م - افضل آن است كه محرم اگر جامه‏ى احرام را عوض كرده وقتى كه وارد مكه مى‏شود براى طواف همان جامه اى را كه در آن محرم شده است بپوشد، بلكه موافق احتياط استحبابى است.
 
[156] م - اگر محرم اضطرار پيدا كند به پوشيدن قبا يا پيراهنبراى سردى هوا يا غير آن مى‏تواند قبا وپيراهن بپوشد، لكن بايد قبا را پايين و بالا كند و به دوش بيندازد، و دست از آستين آن بيرون نياورد، واحوط آن است كه پشت و رو نيز بكند، و پيراهن را نيز بايد به دوش بيندازد و نپوشد ، و اگر اضطرار رفع نمى‏شود مگر به پوشيدن قبا و پيراهن مى‏تواند بپوشد، ولى بايد براى آن كفاره بدهد.
 
[157] م - لازم نيست جامه‏ى احرام را هميشه در بر داشته باشد، بلكه جائز است آنها را عوض كند و براى شستن بيرون بياورد و براى حمام رفتن آنها را بِكَنَد بلكه جائز است براى حاجت هر دو را بيرون بياورد و لخت شود.
 
[158] م - شخص محرم مى‏تواند از دو جامه‏ى احرام بيشتر بپوشد، مثل دو سه رداء و دو سه لنگ براى حفظ از سرما يا غرض ديگر.
 
[159] م - اگر لباس احرام را عمدا نپوشد يا لباس دوخته در حالى كه مى‏خواهد محرم شود بپوشد معصيت كرده است، ولى به احرام او ضرر نمى‏رساند واحرامش صحيح است، و اگر از روى عذر باشد معصيت هم نكرده واحرامش صحيح است.
 
[160] م - گره زدن لباس احرام اشكال ندارد ولى احتياط واجب آن است كه آن‏را كه لنگ قرار داده بگردن گره نزند، و اگر از روى جهل يا نسيان گره زد احتياط آن است كه فوراً باز كند، ولى بهاحرامش ضرر نمى‏رساند وچيزى هم بر او نيست، و سنگ در جامه‏ى احرام گذاشتن وبانخ بستن نيز جائز است.
 
[161] م - شرط نيست در احرام بستن پاك بودن از حدث اصغر و اكبر ، پس جائز است در حال جنابت وحيض ونفاس محرم شود ، بلكه غسل احرام براى حائض و نفساء مستحب است.
 
[162] م - اگر پيراهن بپوشد بعد از آن كه محرم شد لازم است كه پيراهن را شكاف دهد و از پايين بيرون آورد، ولى اگر در پيراهن محرم شود لازم نيست شكاف دهد و از پايين بيرون آورد، وهمين قدر لازم است آن‏را بكند ولباس احرام بپوشد، و در هر دو صورت احرامش صحيح است.
 
[163] م - اگر نيت كرده و لبيك را هم بگويد ولى فراموش كند جامه احرام را و به خاطرش نيايد مگر بعد از اتمام همه واجبات و نتواند جبران كند احتياط در بطلان عمره او است اگر چه صحت آن به‏نظر بعيد نيست، ولى اگر اعمال حج را هم تمام كرد و يادش آمد عملش صحيح است.