+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
حج اِفراد و عمره‏ى مفرده
[86] م - صورت حج اِفراد، كه گاهى مورد ابتلاى متمتع مى‏شود، از اين قرار است كه: زن حائض يا كسى كه به‏واسطه‏ى ضيق وقت نمى‏تواند عمره‏ى تمتع را به جا آورد، بايد قصد كند حج افراد را، وبه همان احرام عمره‏ى تمتع، كه عدول به افراد كرده، برود به عرفات و مثل ساير حجاج وقوف كند، بعد از آن برود به مشعر و وقوف كند، بعد برود به مِنى و اعمال منى را به جا آورد مگر هَدْى را كه بر او واجب نيست. بعد برود به مكه وطواف زيارت و نماز و سعى و طواف نساء و نماز آن‏را به جا آورد، پس در اين وقت از احرام خارج مى‏شود، بعد از آن برگردد به منى براى بيتوته و اعمال ايام تشريق، به همان نحو كه ساير حجاج به جامى‏آورند، پس صورت حج افراد عين صورت حج تمتع است با يك فرق كه در حج تمتع هَدْى بايد ذبح كند و در حج افراد واجب نيست ولى استحباب دارد.
 
[87] م - صورت عمره مفرده - كه بايد كسى كه حج تمتع او بدل به حج افراد شد، بعد از حج به جا آورد - آن است كه خارج شود به ادنى الحل، وافضل آن است كه از «جعرانه» يا «حديبيه» يا «تنعيم» كه از همه نزديكتر به مكه است محرم شود، و بيايد به مكه و طواف كند و نماز آن‏را بخواند وسعى بين صفا و مروه بكند و تقصير كند يا سر بتراشد وطواف نساء به جا آورد و نماز طواف بخواند.
 
[88] م - «عمره‏ى مفرده» با «عمره‏ى تمتع» كه تفصيلاً خواهد آمد در صورت فرق ندارند، مگر در سه چيز:
اول - آن كه در عمره‏ى تمتع بايد تقصير كند، يعنى از مو يا ناخن خود بايد بگيرد، و سر تراشيدن جايز نيست و در عمره‏ى مفرده مخير است بين سر تراشيدن و تقصير.
دوم - آن كه در عمره‏ى تمتع طواف نساء ندارد و در عمره‏ى مفرده دارد.
سوم - آن كه ميقات عمره‏ى تمتع يكى از مواقيت پنجگانه است كه ذكر آن مى‏آيد.
و ميقات عمره‏ى مفرده ادنى الحل است و جايز است از يكىاز مواقيت پنجگانه محرم شود.
 
[89] م - كيفيت أفعال حج افراد، از احرام و وقوفين و اعمال منى و اعمال مكه، عين كيفيت حج تمتع است، و در احكام، مشترك هستند، و كيفيت افعال عمره‏ى تمتع از احرام و طواف و ساير اعمال، عين كيفيت عمره‏ى مفرده است.
 
[90] م - عمره‏ى تمتع را اگر كسى به جا بياورد، كافى از عمره‏ى مفرده است.
 
[91] م - كسى كه وظيفه‏اش حج تمتع است، مثل اشخاصى كه از مكه شانزده فرسنگ شرعى دور باشند، اگر استطاعت براى عمره داشته باشند و براى حج نداشته باشند، مثل اشخاصى كه به نيابت، حج مى‏كنند بنا بر احتياط واجب، عمره‏ى مفرده بر او واجب است ولى كسى‏كه عمره‏ى تمتع بجا آورد. مجزى از عمره‏ى مفرده است.
 
[92] م - كسى كه محرم شد به احرام عمره‏ى مفرده‏ى حرام مى‏شود بر او جميع چيزهائى كه در احرام تمتع گفته شد و بعد از آن كه تقصير كرد يا سر تراشيد، همه چيز بر او حلال مى‏شود مگر زنها و بعد از آن كه طواف نساء را با نمازش به جا آورد، زن هم بر او حلال مى‏شود.
 
[93] م - طواف نساء را در عمره‏ى مفرده، بايد بعد از تقصير يا سرتراشى به جا آورد.
 
[94] م - كسى كه به احرام عمره‏ى مفرده وارد مكه شده، اگر احرامش در ماههاى حج بوده، جايز است كه آن را عمره‏ى تمتع قرار دهد و دنبال آن، حج تمتع به جا آورد و در اين صورت هَدْى بر او واجب مى‏شود.