+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله مناسک حج
 
عقل و بلوغ
اوّل و دوم - بلوغ و عقل. پس بر كودك و ديوانه حج واجب نيست.

[4] م - اگر غير بالغ حج به جا آورد صحيح است، هر چند از حجة الاسلام كفايت نمى‏كند.
 
[5] م - اگر كودك مميز براى حج محرم شود و در وقت درك مشعر الحرام بالغ باشد كفايت از حجة الاسلام مى‏كند و هم چنين اگر مجنون قبل از درك مشعر عاقل شود.
 
[6] م - كسى كه گمان مى‏كرد بالغ نشده و قصد حج استحبابى كرد و بعد معلوم شد بالغ بوده حج او كفايت از حجة الاسلام مى‏كند با اين فرض كه جميع شرايط ديگر نيز وجود داشته باشد.
 
[7] م - از براى بچه‏ى مميز، مستحب است حج رفتن، و صحيح است حج او مگر آنكه ولّى او را منع كند، لكن بعد از بالغ شدن، اگر استطاعت داشت بايد حج برود و حج زمان كودكى كافى نيست.
 
[8] م - مستحب است ولّى طفلِ غيرِ مميز او را محرم كند و لباس احرام به او بپوشاند، و نيت كند كه اين طفل را براى حج محرم مى‏كنم يا اين طفل را معتمر مى‏كنم به عمره تمتع، و اگر مى‏شود، تلبيه را به او تلقين كند، والا خودش بعوض او بگويد.
 
[9] م - مراد از ولّى در اين‏جا همان ولّى شرعى است و مادر هم در اين مورد ملحق به ولّى شرعى است.
 
[10] م - بعد از آن كه طفل محرم شد يا او را محرم كردند بايد ولّى، او را از محرّمات احرام باز دارد، و اگر مميز نيست خود ولّى او را از محرمات حفظ كند.
 
[11] م - بعد از اين كه طفل محرم شد، اگر محرمات احرام را بجا آورد يا ولّى، او را از آنها باز نداشت كفاره بر ولى طفل است نه بر مال طفل بنابر اقوى در صيد و ظاهرا در غير صيد نه بر ولىّ واجب است و نه در مال طفل، و پول قربانى و كفاره‏ى صيد بر ولىّ واجب است.
 
[12] م - گوسفند قربانى براى حج، بر عهده ولّى طفل است.
 
[13] م - تمام اعمال حج و عمره را بايد ولّى، طفل را وادار كند كه به جا آورد و اگر نمى‏تواند، ولّى او به نيابت طفل به جا آورد.
 
[14] م - اگر طفل نابالغ قبل از اين كه در ميقات محرم شود بالغ شد، حج او حجة الاسلام است، اگر از همانجا كه محرم مى‏شود مستطيع باشد.