+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
مسائل متفرقه
مسأله 1356- مسافر مى‏تواند در مسجد الحرام ومسجد پيغمبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند. ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزء مسجد كوفه نبوده و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه نماز را هم تمام و هم شكسته بخواند؛ و نيز مسافر مى‏تواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهدا عليه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند و اگر نماز مسافرى در اين چهار محل قضا شد، بايد قضاى آن را شكسته بخواند.
 
مسأله 1357- كسى كه مى‏داند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند، اگر در غير چهار مكانى كه در مسأله پيش گفته شد عمدا تمام بخواند، نمازش باطل است و نيز اگر فراموش كند كه نماز مسافر شكسته است و تمام بخواند، بنابر احتياط واجب اگر وقت هم گذشته قضا نمايد.
 
مسأله 1358- كسى كه مى‏داند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند، اگر بدون توجه و به‏طور عادت تمام بخواند، نمازش باطل است، و نيز اگر حكم مسافر و سفر خود را فراموش كرده باشد در صورتى كه وقت داشته باشد نمازش را دوباره بخواند، بلكه اگر وقت هم گذشته باشد بنابر احتياط واجب بايد قضا نمايد.
 
مسأله 1359- مسافرى كه نمى‏داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر تمام بخواند نمازش صحيح است.
 
مسأله 1360- مسافرى كه مى‏داند بايد نماز را شكسته بخواند، اگر بعضى از خصوصيات آن را نداند، مثلاً نداند كه در سفر هشت فرسخى بايد شكسته بخواند چنانچه تمام بخواند در صورتى كه وقت باقى است بايد نماز را شكسته بخواند و اگر وقت گذشته، به‏طور شكسته قضا نمايد.
 
مسأله 1361- مسافرى كه مى‏داند بايد نماز را شكسته بخواند، اگر به گمان اين كه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند، وقتى بفهمد كه سفرش هشت فرسخ بوده، نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت هم گذشته به‏طور شكسته قضا نمايد.
 
مسأله 1362- اگر فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند، چنانچه در وقت يادش بيايد، بايد شكسته به جا آورد واگر بعد از وقت يادش بيايد، قضاى آن نماز بر او واجب نيست.
 
مسأله 1363- كسى كه بايد نماز را تمام بخواند، اگر شكسته به جا آورد در هر صورت نمازش باطل است.
 
مسأله 1364- اگر مشغول نماز چهار ركعتى شود و در بين نماز يادش بيايد كه مسافر است، يا ملتفت شود كه سفر او هشت فرسخ است چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته، بايد نماز را دو ركعتى تمام كند واگر به ركوع ركعت سوم رفته نمازش باطل است. در صورتى‏كه به مقدار خواندن يك ركعت هم وقت داشته باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.
 
مسأله 1365- اگر مسافر بعضى از خصوصيات نماز مسافر را نداند، مثلاً نداند كه اگر چهار فرسخ برود و همان روز يا شب آن برگردد بايد شكسته بخواند، چنانچه به نيت نماز چهار ركعتى مشغول نماز شود، وپيش از ركوع ركعت سوم مسأله را بفهمد، بايد نماز را دو ركعتى تمام كند و اگر در ركوع ملتفت شود، نمازش باطل است و در صورتى كه بمقدار يك ركعت از وقت هم مانده باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.
 
مسأله 1366- مسافرى كه بايد نماز را تمام بخواند، اگر به واسطه ندانستن مسأله به نيت نماز دو ركعتى مشغول نماز شود و در بين نماز مسأله را بفهمد، بايد نماز را چهار ركعتى تمام كند، و احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام شدن نماز، دوباره آن نماز را چهار ركعتى بخواند و مسافرى كه به واسطه ندانستن مسئله به اين‏كه نماز مسافر شكسته است، نمازش را تمام بخواند، نماز او صحيح است و بعد از دانستن مسئله واجب است نماز را شكسته بخواند.
 
مسأله 1367- مسافرى كه نماز نخوانده، اگر پيش از تمام شدن وقت به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه مى‏خواهد ده روز در آن‏جا بماند، بايد نماز را تمام بخواند و كسى كه مسافر نيست، اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت كند، در سفر بايد نماز را شكسته بخواند.
 
مسأله 1368- اگر از مسافرى كه بايد نماز را شكسته بخواند نماز ظهر يا عصر يا عشا قضا شود، بايد آن را دو ركعتى قضا نمايد اگر چه در غير سفر بخواهد قضاى آن را به جا آورد. اگر از كسى كه مسافر نيست يكى از اين سه نماز قضا شود، بايد چهار ركعتى قضا نمايد اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نمايد.
 
مسأله 1369- مستحب است مسافر بعد از هر نمازى كه شكسته مى‏خواند، سى مرتبه بگويد:
«سُبْحانَ اللّه‏ِ وَ الْحَمْدُ للّه‏ِِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَ اللّه‏ُ اَكْبَرُ».