+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
مسائل متفرقه زناشويى
مسأله 2554- كسى كه به واسطه نداشتن زن به حرام مى‏افتد، واجب است زن بگيرد.
 
مسأله 2555- اگر شوهر در عقد شرط كند كه زن باكره باشد يا آن‏كه عقد بر محور باكره بودن زن انجام شود و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده، مى‏تواند عقد را به هم بزند.
 
مسأله 2556- اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتى باشند كه كسى در آن‏جا نباشد و ديگرى هم نمى‏تواند وارد شود چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آن‏جا بيرون بروند.
 
مسأله 2557- اگر مرد مهر زن را در عقد معين كند و قبول داشته باشد كه مهريه را بدهكار است و هنگام عقد با قصد جدى صيغه عقد را بخواند ولى قصدش اين باشد كه آن را ندهد عقد صحيح است ولى مهر را بايد بدهد.
 
مسأله 2558- مسلمانى كه منكر خدا يا پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم يا معاد و يا حكم ضرورى دين شود يعنى حكمى را كه مسلمانان جزء دين اسلام مى‏دانند مثل واجب بودن نماز و روزه انكار كند، در صورتى كه منكر شدن آن حكم، به انكار خدا يا پيغمبر برگردد و يا آن‏كه از نواصب و غُلاة و خوارج گردد مرتد است.
 
مسأله 2559- اگر زن پيش از آن كه شوهرش با او نزديكى كند به‏طورى كه در مسأله پيش گفته شد مرتد شود، عقد او باطل مى‏گردد، و هم چنين است اگر بعد از نزديكى مرتد شود ولى يائسه باشد يعنى اگر سيده است شصت سال قمرى و اگر سيده نيست پنجاه سال قمرى او تمام شده باشد اما اگر يائسه نباشد، بايد به دستورى كه در احكام طلاق گفته خواهد شد عده نگه‏دارد پس اگر در بين عده مسلمان شود عقد باقى واگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است.
 
مسأله 2560- كسى كه پدر يا مادرش در موقع بسته شدن نطفه او مسلمان بوده‏اند، چنانچه بعد از بالغ شدن اظهار اسلام كند، اگر مرتد شود زنش بر او حرام مى‏شود و بايد به مقدارى كه در احكام طلاق گفته مى‏شود عده وفات نگه‏دارد.
 
مسأله 2561- مردى كه از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده و مسلمان شده اگر پيش از نزديكى با عيالش مرتد شود، عقد او باطل مى‏گردد، واگر بعد از نزديكى مرتد شود، چنانچه زن او در سن زن‏هايى باشد كه حيض مى‏بينند بايد آن زن به مقدارى كه در احكام طلاق گفته مى‏شود عده نگه‏دارد، پس اگر پيش از تمام شدن عده، شوهر او مسلمان شود عقد باقى وگرنه باطل است.
 
مسأله 2562- اگر زن در عقد با مرد شرط كند كه او را از شهر بيرون نبرد و مرد هم قبول كند، نبايد زن را از آن شهر بيرون ببرد.
 
مسأله 2563- اگر زن انسان از شوهر ديگرش دخترى داشته باشد، انسان مى‏تواند آن دختر را براى پسر خود كه از آن زن نيست عقد كند و نيز اگر دخترى را براى پسر خود عقد كند مى‏تواند با مادر آن دختر ازدواج نمايد.
 
مسأله 2564- اگر زنى از زنا آبستن شود، جايز نيست بچه‏اش را سقط كند.
 
مسأله 2565- اگر كسى با زنى كه شوهر ندارد و در عده كسى هم نيست زنا كند، چنانچه بعد او را عقد كند و بچه‏اى از آنان پيدا شود، در صورتى كه ندانند از نطفه حلال است يا حرام، آن بچه حلال زاده است.
 
مسأله 2566- اگر مرد نداند كه زن در عده است و با او ازدواج كند، چنانچه زن هم نداند و بچه‏اى از آنان به دنيا آيد، حلال زاده است و شرعاً فرزند هر دو مى‏باشد ولى اگر زن مى‏دانسته كه در عده است شرعاً بچه، فرزند پدر است، و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به يكديگر حرام مى‏باشند.
 
مسأله 2567- اگر زن بگويد يائسه‏ام نبايد حرف او را قبول كرد، ولى اگر بگويد شوهر ندارم حرف او قبول مى‏شود.
 
مسأله 2568- اگر بعد از آن كه انسان با زنى ازدواج كرد، كسى بگويد آن زن شوهر داشته و زن بگويد نداشتم، چنانچه شرعاً ثابت نشود كه زن شوهر داشته، بايد حرف زن را قبول كرد.
 
مسأله 2569- اگر زنى كه آزاد و مسلمان و عاقل است دخترى داشته باشد تا هفت سال دختر تمام نشده پدر نمى‏تواند او را از مادرش جدا كند.
 
مسأله 2570- مستحب است در شوهر دادن دخترى كه بالغه است يعنى مكلف شده عجله كنند، حضرت صادق عليه السلام فرمودند: يكى از سعادت‏هاى مرد آن است كه دخترش در خانه او حيض نبيند.
 
مسأله 2571- اگر زن مهر خود را به شوهر صلح كند كه زن ديگر نگيرد، احتياط واجب آن است كه زن مهر را نگيرد و شوهر هم با زن ديگر ازدواج نكند.
 
مسأله 2572- كسى كه از زنا بدنيا آمده، اگر زن بگيرد و بچه‏اى پيدا كند آن بچه حلال زاده است.
 
مسأله 2573- هر گاه مرد در روزه ماه رمضان يا در حال حيض زن با او نزديكى كند معصيت كرده، ولى اگر بچه‏اى از آنان به دنيا آيد حلال زاده است.

مسأله 2574- زنى كه يقين دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عده وفات كه مقدار آن در احكام طلاق گفته خواهد شد، شوهر كند و شوهر اول از سفر برگردد بايد از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حلال است ولى اگر شوهر دوم با او نزديكى كرده باشد، زن بايد عده نگه‏دارد وشوهر دوم بايد مهر او را مطابق زن هايى كه مثل او هستند بدهد ولى خرج عده ندارد.