+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
امورى كه بر معتكف حرام است
اول: مباشرت زن‏ها با جماع و لمس كردن و بوسيدن از روى شهوت، بلكه اين كارها اعتكاف را باطل مى‏كند، و بين زنان و مردان فرقى نيست.
دوم: بنابر احتياط واجب استمناء هم حرام است.
سوم: بوييدن گل‏هاى خوش بو براى لذت بردن و هم چنين استعمال عطر، پس كسانيكه فاقد حس بويايى هستند از اين حكم خارج مى‏باشند.
چهارم: خريد و فروش بر معتكف حرام است و بنابر احتياط واجب مصالحه كردن و اجاره دادن و امثال آن جايز نيست ولى اگر معامله را انجام بدهد، معامله صحيح است. و اگر انسان در حال اعتكاف خود را مشعول به امور دنيوى كند از قبيل خياطى و بافندگى اشكال ندارد. بلكه اگر براى خوردن و آشاميدن نياز به خريد و فروش باشد و نتواند وكيل بگيرد و نقل و انتقال بدون خريد و فروش هم ممكن نباشد در اين صورت خريد و فروش نيز مانعى ندارد.
پنجم: نزاع لفظى و مجادله در امور دنيوى يا دينى اگر به خاطر غلبه كردن بر طرف مقابل و اظهار فضيلت باشد، بنابراين اگر بخاطر اظهار حق و برگرداندن طرف از اشتباه باشد اشكالى ندارد و بنابر احتياط كسى كه اعتكاف مى‏كند بايد از چيزهايى كه مُحرم اجتناب مى‏كند، اجتناب نمايد.
 
مسئله 1821- فرقى نيست بين اين محرمات كه در روز يا در شب انجام شود.
 
مسئله 1822- هر چيزى كه روزه را باطل مى‏كندف اعتكاف را هم باطل مى‏كند چون شرط صحت آن روزه است پس باطل شدن روزه، سبب باطل شدن اعتكاف مى‏شود.
 
مسئله 1823- جماع و لمس كردن و بوسيدن از روى شهوت اعتكاف را باطل مى‏كند اگر چه در شب باشد.
 
مسئله 1824- جماع كردن اگر چه سهواً باشد، اعتكاف را باطل مى‏كند.
 
مسئله 1825- بقيه محرمات اعتكاف در صورت ارتكاب آن‏ها عمداً باشد يا سهواً و هم چنين لمس و بوسيدن از روى شهوت اگر سهواً انجام شود، احتياط واجب آن است كه اگر آن اعتكاف واجب معين باشد، آن‏را تمام كند، و قضاى آن‏را به جا آورد و اگر آن اعتكاف واجب معين نباشد در صورتى كه اين محرمات را روز اول يا دوم انجام دهد بايد اعتكاف را از نو شروع كند و اگر در روز سوم انجام دهد آن‏را تمام كند و بعد از سر بگيرد و هر وقت اعتكاف را باطل كند، چنانچه واجب معين باشد قضاى آن واجب است، و لازم نيست فوراً قضا كند اگر چه مطابق احتياط است و اگر واجب غير معين باشد از سرگرفتن آن واجب است و هم‏چنين اگر اعتكاف مستجب را بعد از روز دوم باطل كند قضاى آن واجب است و اما قبل از آن چيزى بر او نيست.
 
مسئله 1826- اگر اعتكاف واجب را بواسطه جماع كردن، باطل كند، هر چند در شب باشد بايد كفاره بدهد و هم چنين است در مورد اعتكاف مستحب، بنابر احتياط واجب اگر بدون دست برداشتن از اعتكاف جماع كند و اما اگر با دست برداشتن از اعتكاف جماع كند بنابر اقوا كفاره ندارد چنانكه در ساير محرمات كفاره واجب نيست، اگر چه احتياط مستحب است و كفاره اعتكاف مانند كفاره ماه رمضان است اگر چه احتياط مستحب آن است كه مانند كفاره ظهار ترتيبى باشد.
 
مسئله 1827- اگر اعتكاف او در ماه رمضان بود و با جماع در روز، آن را باطل كرد، دو كفاره بايد بدهد و اگر اعتكاف او به عنوان روزه قضا انجام مى‏شد و در روز، بعد از ظهر با جماع اعتكاف را باطل كرد، در اين‏جا هم بايد دو كفاره بدهد، و اگر همسر روزه دارش را در ماه رمضان بر جماع اكراه كند، پس اگر همسرش اعتكاف نكرده باشد، به عهده او دو كفاره براى خودش هست: براى اعتكافش و روزه‏اش و يك كفاره هم از طرف همسرش براى روزه همسرش، و هم چنين است بنا بر اقوا اگر همسرش نيز اعتكاف كرده باشد، اگر چه احتياط مستحب كفاره چهارمى است از طرف همسرش براى اعتكاف او و اما اگر زن راضى باشد به عهده هر يك از آنان يك كفاره است، اگر جماع در شب باشد و دو كفاره است، اگر در روز باشد.