+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
اجير گرفتن براى نماز
مسأله 1589- بعد از مرگ انسان، مى‏شود براى نماز و عبادت‏هاى ديگر او كه در زندگى به جا نياورده، ديگرى را اجير كنند يعنى به او مزد دهند كه آن‏ها را به جا آورد. واگر كسى بدون مزد هم آن‏ها را انجام دهد صحيح است.
 
مسأله 1590- انسان مى‏تواند براى بعضى از كارهاى مستحبى مثل حج و عمره و زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم‏السلام ، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مى‏تواند كار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن‏را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.
 
مسأله 1591- كسى كه براى نماز قضاى ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را روى تقليد صحيح بداند. و اگر عالم به كيفيت احتياط باشد و احتياط كند اشكال ندارد.
 
مسأله 1592- اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد. و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت كند از طرف كسى نماز مى‏خوانم كه براى او اجير شده‏ام كافى است.
 
مسأله 1593- اجير بايد خود را به جاى ميت فرض كند و عبادت‏هاى او را به نيابت از او قضا نمايد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه كند كافى نيست.
 
مسأله 1594- بايد كسى را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند كه نماز را به طور صحيح مى‏خواند و اگر شك داشته باشند كه صحيح انجام مى‏دهد يا نه اشكال ندارد.
 
مسأله 1595- كسى كه ديگرى را براى نمازهاى ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را به جا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.
 
مسأله 1596- هر گاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام داده‏ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولى اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.
 
مسأله 1597- كسى را كه عذرى دارد ومثلاً نشسته نماز مى‏خواند نمى‏شود براى نمازهاى ميت اجير كرد، بلكه بنابر احتياط واجب بايد كسى را هم كه با تيمم يا جبيره نماز مى‏خواند اجير نكنند.
 
مسأله 1598- مرد براى زن و زن براى مرد مى‏تواند اجير شود، و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز و بقيه شروط مانند پوشش و ستر، بايد به تكليف خود عمل نمايد.
 
مسأله 1599- لازم نيست قضاى نمازهاى ميت بترتيب خوانده شود، هر چند بدانند كه ميت ترتيب نمازهاى خود را مى‏دانسته.
 
مسأله 1600- اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به‏طور مخصوصى انجام دهد، بايد همان طور به جا آورد. واگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد، و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است، سه مرتبه بگويد.
 
مسأله 1601- اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقدارى از مستحبات نماز را كه معمول است به جا آورد.
 
مسأله 1602- اگر ميت ترتيب نمازهايى را كه قضا شده مى‏دانسته و انسان بخواهد براى آن نمازها اجير بگيرد بهتر است براى هر كدام آن‏ها وقتى را معين نمايد مثلاً اگر با يكى از آن‏ها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگرى قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند و نيز بهتر است نمازى را كه در هر دفعه شروع مى‏كند معين نمايد مثلاً قرار بگذارد اول نمازى را كه مى‏خواند صبح باشد يا ظهر يا عصر و همچنين بهتر است با آن‏ها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز يك شبانه روز را تمام كنند و اگر ناقص بگذارند آن‏را حساب نكنند و دفعه بعد نماز يك شبانه‏روز را از سر شروع نمايند.
 
مسأله 1603- اگر كسى اجير شود كه مثلاً در مدت يك سال نمازهاى ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براى نمازهايى كه مى‏دانند به جا نياورده ديگرى را اجير نمايند بلكه براى نمازهايى هم كه احتمال مى‏دهند به جا نياورده بايد بنابر احتياط واجب اجير بگيرند.
 
مسأله 1604- كسى را كه براى نمازهاى ميت اجير كرده‏اند، اگر پيش از تمام كردن نماز بميرد و اجرت همه آن‏ها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقدارى را كه نخوانده از مال او به وَلّىِ ميت بدهند، مثلاً اگر نصف آن‏ها را نخوانده، بايد نصف پولى را كه گرفته از مال او به وَلّىِ ميت بدهند، واگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه‏اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزى واجب نيست.
 
مسأله 1605- اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براى نمازهايى كه اجير بوده ديگرى را اجير نمايند و اگر چيزى زياد آمد، در صورتى كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن‏را به مصرف نماز خودش برسانند.