+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
4- كثير الشك (كسى كه زياد شك مى‏كند)
مسأله 1184- اگر كسى در يك نماز سه مرتبه شك كند، يا در سه نماز پشت سرهم مثلاً در نماز صبح و ظهر و عصر شك كند، كثير الشك است و چنانچه زياد شك كردن او از غضب يا ترس يا پريشانى حواس نباشد، به شك خود اعتنا نكند.
 
مسأله 1185- كثير الشك اگر در به جا آوردن چيزى شك كند، چنانچه به جا آوردن آن نماز را باطل نمى‏كند، بايد بنا بگذارد كه آن را به جا آورده، مثلاً اگر شك كند كه ركوع كرده يا نه، بايد بنا بگذارد كه ركوع كرده است، واگر به جا آوردن آن نماز را باطل مى‏كند بايد بنا بگذارد كه آن را انجام نداده، مثلاً اگر شك كند كه يك ركوع كرده يا بيشتر چون زياد شدن ركوع نماز را باطل مى‏كند، بايد بنا بگذارد كه بيشتر از يك ركوع نكرده است.
 
مسأله 1186- كسى كه در يك چيز نماز زياد شك مى‏كند، چنانچه در چيزهاى ديگر نماز شك كند، بايد به دستور آن عمل نمايد، مثلاً كسى كه زياد شك مى‏كند سجده كرده يا نه اگر در به جا آوردن ركوع شك كند، بايد به دستور آن رفتار نمايد، يعنى اگر ايستاده است ركوع را به جا آورد و اگر به سجده رفته اعتنا نكند.
 
مسأله 1187- كسى كه در نماز مخصوصى مثلاً در نماز ظهر زياد شك مى‏كند، اگر در نماز ديگر مثلاً در نماز عصر شك كند، بايد به دستور شك رفتار نمايد.
 
مسأله 1188- كسى كه وقتى در جاى مخصوصى نماز مى‏خواند زياد شك مى‏كند، اگر در غير آن‏جا نماز بخواند وشكى براى او پيش آيد، به دستور شك عمل نمايد.
 
مسأله 1189- اگر انسان شك كند كه كثير الشك شده يا نه، بايد به دستور شك عمل نمايد. وكثير الشك تا وقتى يقين نكند كه به حال معمولى مردم برگشته بايد به شك خود اعتنا نكند.
 
مسأله 1190- كسى كه زياد شك مى‏كند، اگر شك كند ركنى را به جا آورده يا نه، و اعتنا نكند بعد يادش بيايد كه آن را به جا نياورده، چنانچه مشغول ركن بعد نشده، بايد آن را به جا آورد، و اگر مشغول ركن بعد شده نمازش باطل است. مثلاً اگر شك كند ركوع كرده يا نه و اعتنا نكند، چنانچه پيش از سجده يادش بيايد كه ركوع نكرده، بايد ركوع كند و اگر در سجده يادش بيايد، نمازش باطل است.
 
مسأله 1191- كسى كه زياد شك مى‏كند، اگر شك كند چيزى را كه ركن نيست به جا آورده يا نه واعتنا نكند وبعد يادش بيايد كه آن را به جا نياورده، چنانچه از محل به جا آوردن آن نگذشته بايد آن‏را به جا آورد، و اگر از محل آن گذشته نمازش صحيح است، مثلاً اگر شك كند كه حمد خوانده يا نه و اعتنا نكند، چنانچه در قنوت يادش بيايد كه حمد نخوانده، بايد بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد، نماز او صحيح است.