+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
احكام آبها
مسأله 47- آب مضاف كه معنى آن گفته شد، چيز نجس را پاك نمى‏كند، وضو و غسل هم با آن باطل است.
 
مسأله 48- اگر ذره‏اى نجاست به آب مضاف برسد نجس مى‏شود، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى كه به چيز نجس رسيده نجس و مقدارى كه بالاتر از آن است پاك مى‏باشد. مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس و آنچه به دست نرسيده پاك است، و نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا برود اگر نجاست به بالا برسد پايين نجس نمى‏شود.
 
مسأله 49- اگر آب مضاف نجس طورى با آب كر يا جارى مخلوط شود كه ديگر آب مضاف به آن نگويند پاك مى‏شود.
 
مسأله 50- آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه مثل آب مطلق است، يعنى چيز نجس را پاك مى‏كند، وضو و غسل هم با آن صحيح است. و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است، يعنى چيز نجس را پاك نمى‏كند، وضو و غسل هم با آن باطل است.
 
مسأله 51- آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاك نمى‏كند، وضو و غسل هم با آن باطل است. ولى اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمى‏شود.
 
مسأله 52- آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد اگر چه كر يا جارى باشد نجس مى‏شود. ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب به‏واسطه نجاستى كه بيرون آن است عوض شود، مثلاً مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى‏شود.
 
مسأله 53- آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده، چنان‏كه به كر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود، و تغيير آن از بين برود پاك مى‏شود. ولى بايد آب باران يا كر يا جارى با آن مخلوط گردد.
 
مسأله 54- آب قليلى كه براى پاك كردن شى‏ء نجس شده استعمال مى‏شود و آن‏را غساله مى‏نامند، به احتياط واجب بايد ازآن اجتناب كرد، و اگر در آب كُر يا جارى آن چيز نجس را آب بكشند و آب در آن نفوذ كرده باشد، غساله آن پاك است.
 
مسأله 55- آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاك است وآبى كه نجس بوده ومعلوم نيست پاك شده يا نه نجس است.
 
مسأله 56- نيم خورده سگ و خوك و كافر، نجس و خوردن آن حرام است و نيم خورده حيوانات حرام گوشت پاك و خوردن آن مكروه مى‏باشد.