+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
شرط اول آن كه مباح باشد
مسأله 866- كسى كه در ملك غصبى نماز مى‏خواند، اگر چه روى فرش و تخت و مانند اين‏ها باشد، نمازش باطل است ولى نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمه غصبى مانعى ندارد.
 
مسأله 867- نماز خواندن در ملكى كه منفعت آن مال ديگرى است، بدون اجازه كسى كه منفعت ملك، مال او مى‏باشد باطل است، مثلاً در خانه اجاره‏اى اگر صاحب خانه يا ديگرى بدون اجازه كسى كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند، نمازش باطل است، و همچنين است اگر در ملكى كه ديگرى در آن حقى دارد نماز بخواند، مثلاً اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفى برسانند، تا وقتى ثلث را جدا نكنند، نمى‏شود در ملك او نماز خواند.
 
مسأله 868- كسى كه در مسجد نشسته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آن‏جا نماز بخواند بنابر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند.
 
مسأله 869- اگر انسان در جايى كه نمى‏داند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، يا در جايى كه غصبى بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز متوجه غصبى بودن مكان شود، نماز او صحيح است مگر آن كه خودش غصب كرده باشد و فراموش كرده باشد كه در اين صورت نمازش اشكال دارد و بايد آن را دوباره بخواند.
 
مسأله 870- اگر بداند جايى غصبى است ولى نداند كه در جاى غصبى نماز باطل است و در آن‏جا نماز بخواند، نماز او باطل مى‏باشد.
 
مسأله 871- كسى كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حيوان سوارى يا زين آن غصبى باشد نماز او باطل است و همچنين است اگر بخواهد سواره نماز مستحبى بخواند.
 
مسأله 872- كسى كه در ملكى با ديگرى شريك است اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه شريكش نمى‏تواند در آن ملك تصرف كند و نماز بخواند.
 
مسأله 873- اگر با عين پولى كه خمس و زكات آن را نداده ملكى بخرد، تصرف او در آن ملك حرام و نمازش هم در آن باطل است، و همچنين است اگر بذمه بخرد و در موقع خريدن قصدش اين باشد كه از مالى كه خمس يا زكاتش را نداده بدهد.
 
مسأله 874- اگر صاحب ملك به زبان، اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلباً راضى نيست، نماز خواندن در ملك او باطل است. اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلباً راضى است، نماز صحيح است.
 
مسأله 875- تصرف در ملك ميتى كه خمس يا زكات بدهكار است حرام و نماز در آن باطل است، مگر آن كه بنا داشته باشند كه آن بدهكارى‏ها را بدهند.
 
مسأله 876- تصرف در ملك ميتى كه به مردم بدهكار است، حرام و نماز در آن باطل است؛ ولى تصرفات جزيى كه براى برداشتن ميت معمول است اشكال ندارد و نيز اگر بدهكارى او كمتر از مالش باشد وورثه هم تصميم داشته باشند كه بدهى او را بدهند تصرفى كه غير فروختن و از بين بردن مال باشد، اشكال ندارد.
 
مسأله 877- اگر ميت قرض نداشته باشد ولى بعضى از ورثه او صغير يا ديوانه يا غائب باشند، در صورت صغير بودن بدون اجازه قيم او، و در صورت ديوانه بودن بدون اجازه ولىّ شرعى او، و در صورت غائب بودن بدون اجازه وكيل او تصرف در ملك او حرام ونماز در آن باطل است ولى تصرفات جزيى كه براى برداشتن ميت معمول است اشكال ندارد.
 
مسأله 878- نماز خواندن در مسافرخانه وحمام ومانند اين‏ها كه براى واردين آماده است اشكال ندارد و اگر وثوق پيدا نشود كه صاحبش راضى است مشكل است، ولى در غير اين قبيل جاها، در صورتى مى‏شود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد، يا حرفى بزند كه معلوم شود، براى نماز خواندن اذن داده است، مثل اين كه به كسى اجازه دهد در ملك او بنشيند و بخوابد، كه از اين‏ها فهميده مى‏شود براى نماز خواندن هم اذن داده است.
 
مسأله 879- در زمين بسيار وسيعى كه از ده دور و چراگاه حيوانات است اگر چه صاحبانش راضى نباشند نماز خواندن و نشستن و خوابيدن در آن اشكال ندارد و در زمين‏هاى زراعتى هم كه نزديك ده است و ديوار ندارد، اگر چه در مالكين آن‏ها صغير و ديوانه باشد، نماز و عبور وتصرفات جزيى كه مضر به محصول زمين نباشد، اشكال ندارد، ولى اگر يكى از صاحبانش ناراضى باشند تصرف در آن حرام و نماز باطل است.