+++++++++++++ mojtabatehrani.ir - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
رساله توضیح المسایل
 
شرط دوم
مسأله 815- لباس نمازگزار بايد مباح باشد وكسى كه مى‏داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، اگر عمدا در لباس غصبى نماز بخواند باطل است و هم چنين اگر در لباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبى بخواند.
 
مسأله 816- كسى كه مى‏داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، ولى نمى‏داند نماز را باطل مى‏كند، اگر عمدا با لباس غصبى نماز بخواند، بايد آن نماز را با لباس غير غصبى بخواند.
 
مسأله 817- اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ولى اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد و با آن نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد دوباره آن نماز را بخواند.
 
مسأله 818- اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است و مى‏تواند فوراً يا بدون اين كه موالات يعنى پى‏درپى بودن نماز به‏هم بخورد، لباس غصبى را بيرون آورد، بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است و اگر چيز ديگر عورت او را نپوشانده يا نمى‏تواند لباس غصبى را فوراً بيرون آورد، يا اگر بيرون آورد پى در پى بودن نماز به‏هم مى‏خورد در صورتى كه به تعداد يك ركعت هم وقت داشته باشد بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد وبه دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.
 
مسأله 819- اگر كسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلاً براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است.
 
مسأله 820- اگر با عين پولى كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل است وبه احتياط واجب همچنين است اگر به ذمه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولى كه خمس يا زكاتش را نداده بدهد.